Přejít k hlavnímu obsahu

Jak připravit ořechovou „marmeládu“ k plnění moučníků | recept

Každý, kdo má na zahradě ořešák, čas od času řeší, co s nadúrodou ořechů. Zejména na vesnici, kde má ořešák každý druhý (ve starší zástavbě), je to problém. Buď se neurodí vůbec, nebo je jich moc. Co s nimi, když máte ještě loňské ořechy a sklizeň nových je v plném proudu? Naše babičky a prababičky si uměly poradit. Sice název je pěkně zavádějící, o marmeládu se vůbec nejedná, ale takto byl recept před téměř 90 lety uveřejněn. Recept jsem vyzkoušela, lehce pozměnila a můžu všem doporučit.

Co je potřeba

  • 1000 g loupaných ořechů
  • 400 ml vody
  • 250 g krupicového cukru
  • 2 citrony v bio kvalitě
  • 4 lžíce tuzemáku (rum)
1

Ořechy vyloupejte a jemně nastrouhejte. Místo strouhání je můžete umlít, záleží na vás, čemu dáte přednost.

2

Vodu s cukrem svařte na sirup. Pak přisypte ořechy a povařte je. Přidejte strouhanou kůru a vymačkanou šťávu ze dvou větších citronů.

3

Jakmile směs zhoustne (jako hodně hustá povidla), odstavte je a nechte několik minut zchladnout. Pak ochuťte rumem. Může ho být i víc než je uvedeno v rozpisu.

4

Směs plňte do čistých sklenic s uzávěrem. Nechte je do druhého dne stát a teprve pak zavařte při 75 °C po dobu 25 minut.

Takto připravená směs se dá využít k plnění buchet, závinů nebo do perníků. Hodně ji využívám na Vánoce k plnění cukroví. Stačí přidat rozpuštěnou čokoládu či kakao nebo máslo, vychladlý pudink apod. Vynikající je i do jablečných závinů. Vydrží beze změny chuti až dva roky v chladném sklepě.

Poznámka:

Inspirováno receptem z časopisu Rozkvět z r. 1938

Autor: redakce | Zobrazit autorská práva

Text i fotografie Mirka K.

Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články