Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat anýz | rady

Jak pěstovat anýz | rady. Anýz má aromatickou nasládlou vůni, hojně se používá v kuchyni i jako domácí léčebný prostředek. K léčebnému užití se anýz užívá zejména jako anýzový nálev. Anýz se používá pro podporu vykašlávání. Žvýkání semen anýzu zabraňuje páchnutí z úst. Anýz mimo jiné podporuje tvorbu mateřského mléka, do nějž se jeho účinky také přenáší. Zvyšuje tvorbu žluče, urychluje trávení, omezuje plynatost. Působí proti střevním katarům, křečím trávicího traktu. V kuchyni jej dáváme do pečiva, do chleba, při nakládání červené řepy, červeného zelí, k masům nebo sýrových pomazánek. Proslulé jsou také likéry s anýzem.

1

Pěstování anýzu

Anýz pěstujeme na slunném stanovišti chráněném před větrem. Anýzu se daří v lehké, písčitohlinité půdě s dostatkem vápníku a dobrou propustností. Anýz nesnáší přímé hnojení chlévským hnojem, přihnojujeme N:P:K = 1:2,5:3,5. Na zálivku není anýz náročný, dbáme na vydatnou zálivku v teplém a suchém počasí.

2

Pěstování anýzu ze semen

Semena anýzu vyséváme do hloubky 1 až 2 cm a do řádků 0,35 – 0,40 m. Výsev anýzu provádíme v březnu až dubnu. Semena anýzu vyklíčí zhruba po třech týdnech.

3

Pěstování anýzu - sklizeň úrody

Anýz sklízíme v momentě, kdy se plody středových okolíků zabarví do šedozelené barvy. Semena anýzu sklízíme v srpnu. Odřízneme květenství a necháme zavěšená na suchém místě směrem dolů, ideálně v teplotě 35 °C, semena anýzu zachytáváme na podložku. V kuchyni používám celá semena anýzu nebo drcený anýz.

Recept na anýzový čaj (nálev): 2 čajové lžičky semen (nejlépe lehce podrcených) na šálek vroucí vody a necháme 10 – 15 minut odstát, scedíme, užíváme v případě potřeby, nejvíce však 3x denně.

Recept na anýzový čaj (odvar): 2 polévkové lžíce na 0,5 l vody, povaříme 10 minut, scedíme (po šálcích vypijeme v průběhu dne). Anýzový odvar má silnější účinek než anýzový nálev, 0,5 l jako denní dávka úplně postačí.

Anýz nelze pěstovat na pozemku, kde jsme pěstovali koriandr, a to kvůli přenosu chorob a zaplevelení.

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat yzop | rady
Jak pěstovat fenykl | rady
Jak pěstovat a využít slunečnici
Jak malovat s dětmi na kameny
Jak pěstovat kustovnici čínskou