Co je potřeba

látka
barva na textil
hrnec
voda
sůl
ocet
vařečka
provázek

1

Co potřebujeme

Pro batikování je vhodné použít oblečení, které je z 100% bavlny nebo hedvábí, vhodnou látkou je také plátno. Na syntetické látky barva špatně přilne, navíc dochází ke špatnému vpíjení barvy a není snadné vytvářet na oblečení různé vzory.

Barvu na batikování vybírejte rovněž pečlivě. Nejlepší je použít starou a osvědčenou klasiku – tj. barvy značky Duha nebo Iberia, jedná se o klasické barvy na textil.

V konečné fázi budete potřebovat dostatek vody, velký hrnec (nádobu, pro barvící lázeň), starou vařečku (kterou už nebudete využívat k vaření), provázek.

2

Postup barvení

Připravte si látku, kus oblečení, který chcete nabarvit. Napřed si pečlivě promyslete, jakou barvu použijete a jaký vzor na látce chcete vytvořit. Tam, kde látku nebo oblečení pevně svážete, tam barva nepronikne a na tomto místě vám zůstane látka v původním zbarvení.

V hrnci si připravte barvící lázeň (můžete přidat i pár malých lžiček soli). Postupujte přesně podle návodu, který je uveden na barvě pro textilie. Do barvící lázně vložte látku a důkladně míchejte – cca 20 minut, aby se látka obarvila na všech požadovaných místech.

Po dostatečném promíchání v barvící lázni, látku vyjměte a důkladně ji propláchněte v čisté vodě (můžete vymáchat i v pračce), poté látku ještě vymáchejte ve vodě s trochou octa (roztok vody a octa v poměru 1:20), ten barvu ustálí. Důkladně vyždímejte a teprve v této chvíli již nabatikovanou látku rozvažte. Na závěr můžete ještě vlhkou nabatikovanou látku přežehlit.

3

Použití více barev

Může se stát, že budete chtít batikovat s pomocí více barev. V tomto případě nezapomeňte dodržet zásadní pravidlo, tj. batikovat od nejsvětlejší barvy po nejtmavší. Efekt nemusí vždy odpovídat vašim představám.

Postup je v tomto případě téměř totožný jako u batikování pomocí jedné barvy. Vždy, když látku vyjmete z barvící lázně, tak ji důkladně promáchejte, ale nikdy ji neustalujte pomocí roztoku vody a octa. Tuto fázi si nechte až při posledním barvení.

4

Kolečko

Chcete-li pomocí batikování vytvořit kolečko, pak v místě, kde chcete mít jeho střed, stáhněte látku provázkem a motejte. Čím obmotáte větší kruh, tím bude nabatikované kolečko větší.

5

Pruhy

Chcete-li pomocí batiky vytvořit pruhy, pak poskládejte látku jako harmoniku, jakmile ji budete mít poskládanou, opět ji pěvně svažte (jako u koleček) a nabatikujte.

6

Libovolné

Chcete-li si vytvořit batiku formou pokusu a omylu, pak látku zmuchlejte do kolečka a různě (stále však pevně) ji obvažte provázkem. Po vyjmutí z barvící lázně a po ustálení budete překvapeni, jaký výtvor se vám podařilo vyrobit.

Varování

Rozhodně neperte batikované oblečení s běžným prádlem. Batikované oblečení pouští a mohli byste si zabarvit ostatní kousky, u kterých byste o to ani nestáli. Radíme, batikované oblečení perte zvlášť.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
3.666665
Average: 3.7 (9 votes)