Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na kvásek

Pečení chleba pomocí žitného kvasu je původní způsob pečení chleba. Díky kvašení má chléb daleko lepší nejen chuťové vlastnosti, ale také dochází k eliminaci antinutričních látek v obilí, což zlepšuje vstřebávání živin. Výsledné kváskové pečivo je daleko kvalitnější než běžné kupované, vydrží dlouho čerstvé a díky použití celozrnné mouky zasytí na dlouhou dobu.

Co je potřeba

Založení kvásku:

  • 100 g celozrnné žitné mouky (ideálně chlebové)
  • 200 g vlažné vody

Dokrmení kvásku:

  • 80 - 100 g vlažné vody
1

Mouku přesypeme do misky, smícháme s vlažnou vodou a vytvoříme těstíčko. Misku překryjeme potravinářskou fólií nebo mikrotenovým sáčkem a necháme kvasit na teplém místě. Na druhý den by se měly v těstě objevit bublinky. Pokud tam nejsou, tak kvásek pouze promícháme a necháme jej kvasit další den.

2

Jakmile se v těstě objeví bublinky, je to známka toho, že začínají kvasné procesy. V tuto chvíli ještě ale není dostatek kvasinek pro kvašení chleba, a proto musíme kvásek dokrmit. To znamená, že přisypeme další mouku a vlažnou vodu, promícháme a zakryjeme. Takto dokrmujeme a necháváme kvasit alespoň 3 dny.

3

Pátý den je kvásek připraven a můžeme z něj péct chléb. Pokud nemáme čas jej okamžitě upéct, vůbec nic se neděje. Kvásek dokrmujeme dál a pečeme až ten den, kdy se nám to hodí nejvíc.

Recept na kváskový chleba naleznete ZDE: Jak upéct kváskový chléb

Pomůcka

1. den

Založení kvásku

2. – 4. den

Dokrmování

5. den

Pečení chleba

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak na kváskový chléb
Pečení kváskového chleba není vůbec složité. Protože chléb potřebuje dlouho kynout, je potřeba si dobře naplánovat, kdy budeme zakládat těsto a kdy pé…