Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na kváskový chléb

Pečení kváskového chleba není vůbec složité. Protože chléb potřebuje dlouho kynout, je potřeba si dobře naplánovat, kdy budeme zakládat těsto a kdy péct. S každým pečením je chléb lepší a lepší, chce to pouze čas a chuť experimentovat.

Co je potřeba

Forma na menší biskupský chlebíček (23x11cm)

  • 200 g kvásku
  • 100 g celozrnné žitné mouky
  • 100 g celozrnné pšeničné mouky
  • 150 – 200 ml vlažné vody
  • 40 g slunečnicových nebo jiných semínek
  • 1 lžička soli
  • celý kmín
  • podle chuti osmažená cibulka

Forma na bábovku (průměr 22cm) nebo větší biskupský chlebíček (28x15cm)

  • 600 g kvásku
  • 200 g celozrnné žitné mouky
  • 200 g celozrnné pšeničné mouky
  • 300 – 350 ml vlažné vody
  • 2 lžičky soli
  • celý kmín
  • podle chuti osmažená cibulka
1

Odvážíme si kvásek, přisypeme obě mouky, sůl, kmín, semínka a vlažnou vodu. Důkladně promícháme. Pokud přidáváme osmaženou cibulku, tak vychladlou, aby se kvasinky nedeaktivovaly. Těsto přendáme do formy a překryjeme potravinářskou fólií nebo mikrotenovým sáčkem. Necháme kynout na teplém místě minimálně 8 hodin, klidně až 12.

2

Troubu rozehřejeme na 220° C, do spod trouby vložíme plech s vodou. Chléb pečeme 10 – 15 minut při 220° C. Poté troubu vyvětráme a snížíme na 180° C a dopékáme asi 20 – 25 minut.

3

Zbylý kvásek buď uchováme v lednici, anebo jej rovnou nakrmíme, abychom mohli péct ihned, když se bude chléb dojídat. Doporučuji péct rovnou dva chleby najednou. Kváskový chléb vydrží dlouho čerstvý a chutný a zároveň máte jistotu kvalitního celozrnného pečiva za nižší cenu.

Optimální je ráno před snídaní nachystat těsto (obvykle to trvá do 10 minut), nechat kynout přes den a po práci upéct chléb. Nebo naopak nachystat těsto před spaním a ráno po probuzení chléb upéct (pokud nejdeme ráno do práce).

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak na kvásek
Pečení chleba pomocí žitného kvasu je původní způsob pečení chleba. Díky kvašení má chléb daleko lepší nejen chuťové vlastnosti, ale také dochází k…
Jak na domácí kváskový chléb | recept
Domácí kváskový chléb | recept. Proč chléb kynutý pomocí kvásku a ne z droždí? Protože kváskový chléb je lépe stravitelnější, má vyšší obsah hodnotnýc…