Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na potravinové alergeny

21. Březen 2016

Nesnášenlivost na některé druhy potravin je plíživá a nekompromisní. Alergie na lepek, alergie na mléko a nesnášenlivost laktózy, alergie na ryby, vejce... Aktuálně se alergie na potraviny stále více rozšiřuje u mnoha lidí, kteří před lety mohli sníst cokoliv, a najednou ...? Potravinový alergen může dostihnout kohokoliv z nás a nezáleží na věku. Náš organismus prostě určitá jídla odmítá, protože tělo je není schopno dobře zpracovat. Příčina se ale často i nezná anebo nedaří se ji určit. Jak tedy s potravinovými alergeny bojovat?

1
Jaké jsou nejčastější alergeny?Mezi nejvíce frekventované potravinové alergeny patří známý lepek, mléko, ořechy, vejce i sója. Může to být i ovoce nebo zelenina, maso a mořské plody anebo cokoliv jiného. Alergie mohou vyvolat ve své podstatě všechny potraviny. Rizikovost potravin se mění i s věkem. Jak uvádí Ministerstvo zemědělství u dětí do tří let se nejčastěji vyskytuje alergie na bílkovinu kravského mléka, na vaječný bílek a sóju. Ve školním věku začínají převládat alergie na mák, ořechy, arašídy, celer a další běžné rostlinné potraviny. V dospívání se zvyšuje počet alergiků na ryby, mořské produkty, koření, exotické ovoce a také i alkoholické nápoje.
2
Jak problémům kvůli potravinovýcm alergenům předejítJediná a nejúčinější metoda, jak se problémům vyhnout, je striktní vynechání konkrétních potravin. Po nějaké době ji znovu do jídelníčku můžeme znovu zařadit, abychom zjistili, jak na to náš organismus bude reagovat. Pokud se potíže opět projeví, je zcela zřejmé, že jde o potravinovou nesnášenlivost na tento produkt.
3
Alergie na mléko?Dříve jste se mohli kdykoliv mléka napít, teď vám je po něm těžko. Omáčku rajskou, svíčkovou, křenovou nebo okurkovou se smetanou, drůbež na smetaně, vaše oblíbená jídla, která byste si dali kdykoliv, najednou vám nedělají dobře. Situace se po jejich konzumaci tak vyhrotila, že okamžitě vám otéká celé tělo a dokonce se dusíte. Nezbývá, než rychle vyhledat lékaře, často pomůže injekce proti alergii a aktuálně je po problému. Vy však již víte, že mléčné a smetanové výrobky nesmíte. Mrzí vás, že nemůžete ani jogurty, sýry, nanuky a zmrzliny a všechno, kde se mléčný produkt vyskytuje? Nic naplat, z jídelníčku tyto potraviny musíte vyškrtnout, vaše tělo je prostě nedovede zpracovat.
4
Nejfrekventovanější pojem alergie – lepekBezlepková dieta je citelným hendikepem pro všechny, co ji musí dodržovat. Ten, kdo trpí nesnášenlivostí na lepek, nesmí žádné pečivo z mouky (ječmen, oves, žito), musí si mnoho dobrého odříct, jako jsou potravinářské výrobky s obsahem mouky, strouhanky, žádné sušenky, chleba, pečivo, ale i pivo, bujony, masové konzervy. Při nerespektování vynechání těchto potravin můžete mít potíže střevního charakteru, bolesti hlavy, migrény, celkové oslabení organismus s váhovým úbytkem.
5
Alergie na ořechyV tomto případě se bude nejspíš jednat o burské oříšky – arašídy, kešu oříšky, vlašské ořechy. Zároveň se vyhněte používání jakéhokoliv ořechového oleje.
6
Nesnášenlivost na vejce Nejvážnější problémy způsobuje bílek. Ale vynechejte vše, kde obsah vajec se vyskytuje. Zmrzliny, zákusky, dezerty, majonéza, sněhové cukroví.
7
Alergie na rybyNesnášenlivost ryb souvisí i s ostatními mořskými plody. Zejména se vyhýbejte uzeným rybám jako je makrela, treska, losos. Mohou vám vadit i čerstvé ryby a plody, například mlži, korýši, ale taky treska.
8
Nesnášenlivost sójiBolesti hlavy i trávicí potíže má na svědomí alergie na sóju. Je zřejmé, že si musíte odříct sójovou omáčku, sójové mléko a vše, co obsahuje něco sójového – mouku, sýr, olej a podobně.

POTRAVINY, KTERÝCH BYCHOM SE MĚLI VYVAROVAT PŘI PODEZŘENÍ NA ALERGII:

Ovoce:citrusové plody všech druhů, jablka, kiwi, ananas, mango, broskve, fíky, datle, rybíz, maliny, jahody, angrešt, ostružiny
Zeleninarajčata, luštěniny: fazole, hrách, čočka, dále kyselé zelí, celer, paprika, ředkev, ředkvičky, křen
Ořechy a semenaořechy všech druhů, arašídy, mandle, pistácie, olejové plody, slunečnicová semínka, piniové ořechy, dýňová semínka
Sladidlacukr, hnědý cukr, sladkosti, med, javorový sirup
Kořenířeřicha, bazalka, exotické koření – vanilka, skořice, kari, muškátový oříšek atd.
Mléko a mléčné výrobkyvšech druhů (pozor na složení hotových potravin a polotovarů – mohou obsahovat vejce a mléko)
Vejce
Ryby, měkkýši
Autor: Jirina Novakova | Zobrazit autorská práva

Foto: www.sxc.hu/ Wong Mei Teng

Hodnocení
Zatím žádné komentáře. Buďte první!

Další zajímavé články

Gel z aloe je oblíbený pro své hojivé účinky na kůži. Druhů aloe existuje mnoho, pro výrobu gelu se však hodí Aloe pravá neboli vera (Aloe barbadensis…
Jak zdravěji sladit | tipy. Sladké máme rádi skoro všichni a i ten, kdo si zrovna nepotrpí na cukrovinky, potřebuje sladkou složku jídla – třeba v pod…