Přejít k hlavnímu obsahu

Jak používat chia semínka

Chia semínka jsou drobná, bílá, šedá až černá, podobná máku. Jsou tzv. Superpotravinou, tedy téměř komplexní potravinou díky vysokému obsahu minerálních látek (vápníku, křemíku, draslíku, železa atd.). Obsahují až 5x více vápníku než kravské mléko. Významný je především obsah omega 3 mastných kyselin, jež jsou silným antioxidantem a podporují mnoho procesů v těle – zlepšují paměť, mají protizánětlivé účinky, podporují imunitní systém, pomáhájí v boji s mnoha nemocemi. Chia semínka dokáží snížit hladinu krevního cukru. Obsahují kvalitní bílkoviny, vlákninu, vitamíny skupiny B, vitamín C a E, a především energii (jsou skvělá pro sportovce, ale i pro vegetariány a děti).

Co je potřeba

Chia semínka

Kde je seženu? Semínka jsou k dostání v prodejnách zdravé výživy a na specializovaných e-shopech.

1

Unikátní vlastností chia semínek je jejich schopnost vázat na sebe vodu. Po kontaktu s vodou vytvářejí výživný gel a mohou nabobtnat až 12x, což je účinné pro zahnání hladu i žízně. Chia semínka dokáží zasytit na několik hodin a jsou vhodná i pro redukční dietu. Skvěle hydratují organismus. Doporučená denní dávka je asi 25 g (dvě polévkové lžíce).

Jak je používat?

Jako náhrada za vejce

Díky schopnosti vytvořit po smíchání s vodou rosol, je lze použít při vaření a pečení místo vajec. Jedno střední vejce nahradí 1 polévková lžíce chia semínek. Jak na to? Smíchejte lžíci semínek s 3–4 lžícemi vody a nechte asi 20 minut nabobtnat. Občas promíchejte a je hotovo. Je třeba upozornit, že je to dražší varianta, zato zdravější.

Jako součást kaší či cereálií

Obilnou kaši či ranní müsli stačí posypat semínky a nechat chvíli nabobtnat.

Jako kaše či pudink

Chia semínka lze použít také pro přípravu kaše konzistence pudinku – smíchejte cca 3 lžíce semínek s hrnkem vody či rostlinného mléka, půl banánu a rozmixujte. Pak přidejte dle chuti rozinky, oříšky, sezam či ovoce. Můžete také nechat semínka smíchaná s vodou stát přes noc.

Jako posypání na domácí chléb či housky

Chia semínka je možné přidat přímo do těsta, což zajistí jeho vláčnost, a také jako posyp místo kmínu či máku.

Jako součást smoothie a koktejlů

K vašemu oblíbenému nápoji přidejte před mixováním lžičku chia semínek a zvýšíte tak jeho energetickou hodnotu. Obzvláště vhodná jsou ráno či před sportovním výkonem.

Jako prostředek pro redukci váhy

Semínka chia užitá před jídlem díky vláknině a proteinům zasytí a omezí chutě. Zvětšení jejich objemu v žaludku zažene hlad. Pozor však na jejich vysokou energetickou hodnotu, polévková lžíce denně při hubnutí je akorát.

Chia semínka se nedoporučují lidem s nízkým tlakem a užívajícím léky na ředění krve a vitamín B17.

Diskuze k článku

Další zajímavé články