Co je potřeba

Viz další kroky

1

Rafinovaný bílý cukr je řepný cukr vyčištěný pomocí vápna, oxidu uhličitého a kyseliny sírové. Zároveň je však ochuzen o cenné látky, které se v něm v jeho přírodní podobě vyskytují. Z cukru se tak stane chemikálie, která našemu tělu dodává pouze prázdné kalorie a současně při jeho zpracování dochází k úbytku vitamínů, minerálů a dalších cenných látek z organismu. Konzumace bílého cukru může způsobit řadu zdravotních komplikací včetně překyselení organismu.

2

A jak bílý cukr nahradit?

O něco zdravější variantou cukru je nerafinovaný třtinový cukr, v němž jsou zachovány minerální látky v množství, které souvisí s množstvím obsažené melasy. To ovlivňuje také tmavost cukru. Třtinový cukr má však stejně vysoké množství kalorií jako cukr řepný (asi 1600 kJ/100 g).

Ještě vhodnější je pak rapadura, což je sladidlo vyrobené ze surové šťávy vylisované z čerstvě sklizených stébel cukrové třtiny, které má více cenných látek než třtinový cukr.

3

Další možností, jak nahradit bílý cukr, je med. Používejte jej pouze do nepříliš horkého čaje, aby si uchoval zdraví prospěšné látky. Med Vám navíc pomůže při nachlazení či nespavosti. Jeho kalorická hodnota je o trochu nižší než kalorická hodnota třtinového cukru.

4

Bílý cukr lze nahradit také různými druhy přírodních sirupů. Datlový sirup použijte do kaše či na lívance. Hodí se však i na pečení. Jeho kalorická hodnota je zhruba stejná jako u cukru. Návod, jak si datlový sirup připravit doma, naleznete v následujícím článku: Jak během Vánoc nepřibrat | rady a tipy.

Méně kalorický je např. sirup javorový, který má zhruba o 600 kJ/100 g nižší kalorickou hodnotu než cukr. Javorový sirup se dá použít při přípravě nápojů či dezertů, k polití lívanců či palačinek, ale i do snídaňové kaše.

Rýžový sirup je velmi vhodný na pečení i pro studenou kuchyni. Jeho kalorická hodnota je asi 1300 kJ/100 g.

Existuje však i celá řada dalších rostlinných sirupů (např. kukuřičný, agávový, z ječného sladu, apod.).

5

Jiným rostlinným sladidlem, které můžete použít místo bílého cukru, je pak stévie sladká. Tato tropická rostlina je známá pro své léčivé účinky a hlavně pro svou sladivost. Stévie je téměř nekalorická, nepřispívá ke vzniku zubních kazů a je vhodná i pro diabetiky. Rostlina zlepšuje trávení, snižuje únavu a dokonce i projevy cukrovky. Používá se zejména ve formě rozemletých sušených lístků (lze použít i na pečení) nebo odvaru ze sušených lístků (hodí se k oslazení různých nápojů, zmrzliny, ovocných salátů, apod.).

Tipy
  • Stévii si snadno můžete pěstovat na zahradě, v zimě ji však přemístěte do nevytopené místnosti, rostlina nesnáší mráz.
  • Bílý cukr lze nahradit také kokosovým cukrem.
Varování

Tento článek má pouze informativní charakter a nenahrazuje lékařskou péči.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4
Average: 4 (1 vote)