Přejít k hlavnímu obsahu

Jak naučit dítě čistit si zuby

Dětští zubaři si stěžují, že úroveň dětských zoubků je katastrofální. To, že za to může genetika je sice pěkné, ale ne vždy pravdivé. Z velké části za kazy stojí vysoká konzumace sladkostí a také špatné čištění zubů. No jo, ale co dělat, když děti kartáček zrovna nemilují?

Co je potřeba

trpělivost
dítě
pasta
kartáčky
znalosti
básničky

1

Všechno je o zvyku, čím dříve si dítě navykne tím lépe. Seznamte jej s kartáčkem už v kojeneckém věku, později mu už kartáček nebude připadat jako cizí předmět. V obchodech jsou dostupné kartáčky pro kojence anebo návleky na prst. Zoubky je totiž zapotřebí čistit již od objevení prvního zoubku. Nechte dítě, aby si s kartáčkem hrálo a okusovalo, nebude se pak následně čištění bránit.

2

Na přijmutí pravidelného čištění dopomůže taková drobnost jako barevný kartáček anebo příjemně ochucená pasta.

3

Čistěte zoubky již od prvního zoubku a to pravidelně, ideálně i ve stejnou dobu. Dítě si v kojeneckém věku rychle navyká a později mu to nepřijde nepřirozené.

4

Pomozte si písničkami, básničkami a pohádkami. Udělejte z čištění zábavu. Vyprávějte dětem pohádky o zlobivých červících, kazech a podobně.

5

Zkuste čistit zuby s pomocí této básničky:
Řízy, řízy,
Ať jsou zoubky bílé jako břízy.
Vpravo, vlevo
Nahoře i dole,
Ať jsou zoubky bílé moje.

6

Většímu dítěti kupte přesýpací hodiny, které mu pomohou orientovat se v čase.

7

Do třech let je zapotřebí, abyste dítěti čistili zuby vy. Od třech let postupně převádějte péči na dítě. Pamatujte však, že i tak je nutné zoubky kontrolovat, pomáhat a dočisťovat. Péči o zuby dítě obvykle samo zvládne od svých osmi let, ale tato záležitost je také individuální. Některé méně šikovné děti toho budou schopné až od dvanácti.

8

Čistit zuby své dítě učte před zrcadlem, kdy si stoupnete za něj a ukazujete mu správnou technikou čištění. Je důležité, aby si dítě vštípilo, že se přední horní zoubky čistí směrem od dásní dolů a spodní opačným směrem. Boční strany zubů čistíme kroužky. Nezapomínejte na plošky i vnitřní strany zubů. Důležité je, aby kartáček čistil i ten poslední zub v puse.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak poznat dobrého zubaře
Obrázek není k dispozici
Jak správně používat ústní vodu
Jak vyzrát na pylovou alergii | rady
Jak na citlivé zubní krčky