Přejít k hlavnímu obsahu

Jak ozdobit vajíčko voskovou batikou

Vosková batika je u nás nejpoužívanější technikou zdobení vajíček. Nepotřebujete k ní žádné zvláštní vybavení: jen vajíčka, vosk a trochu fantazie. Můžete tvořit vajíčka dvoubarevná, tříbarevná nebo i pětibarevná. Tam už je ale potřeba trocha fantazie, protože výsledný vzor se odkryje až odstranění vosku. Ozdobte si letos vajíčka metodou našich praprababiček!

Co je potřeba

  • vajíčka (natvrdo uvařená nebo vyfouknutá)
  • včelí vosk
  • špendlík s kulatou hlavičkou
  • špejli
  • kahan
  • barvy na vajíčka
  • staré ručníky
  • svíčku
  • kousek gázy
1

Než začneme

Vezměte špendlík a zapíchněte ho co nejopatrněji do špejle. Musí v ní dobře sedět. Někdo používá místo špejle obyčejnou tužku s gumou na konci, ale podle mých zkušeností tam špendlík prostě pořádně nesedí a špatně se s ním pracuje. Připravte si kupované barvy na vajíčka (tolik, kolik chcete) a vedle plechovek rozložte ručníky, aby bylo obarvená vajíčka kde usušit. Zapalte kahan a rozehřejte vosk. Pokud kahan nemáte, můžete ho lehce nahradit třeba ohnutou lžící zapíchnutou do oazisu a obyčejnou svíčkou pod ní. Já rozehřívala vosk v obyčejné aroma lampičce a čajovou svíčku si podložila prázdným kalíškem od jiné svíčky.

2

První vrstva

Vajíčko si dobře odmastíme octem a začneme nanášet voskový vzor. Namočíme špendlík do rozehřátého vosku a vytvoříme kapku nebo puntík. Jedno namočení = jeden tah špendlíkem. Pracujeme rychle, protože vosk brzy tuhne. Když jsme s výsledkem spokojeni, obarvíme vajíčko v připravené barvě.

3

První barva

Barvu volíme podle toho, jaké plány máme s vajíčkem dál. Jestliže chceme mít vajíčko vícebarevné, obarvíme ho nejdřív ve světlých barvách. Jestliže nám stačí barvy dvě (bílá a zvolená barva), použijeme jakýkoli odstín. Po vyjmutí z barvy vajíčko dobře okulíme na připravených ručnících a necháme zaschnout.

4

Další vrstvy

Pak můžeme nanášet další vrstvy vosku. Postup je stále stejný a barvení také. Finální výrobek necháme dobře zaschnout a můžeme přistoupit k poslední fázi postupu.

5

Stírání vosku

Připravíme si velkou svíčku a kousky gázy (bavlněné látkové kapesníky apod.). Nad plamenem vždycky nahřejeme malý kousek skořápky a setřeme odtud roztavený vosk. Nemusíte mít strach za spálenin, mě se to ještě nepovedlo :-) Postupujeme pomalu a zbavíme vajíčko veškerého vosku. Dávejte pozor, abyste vajíčko nepřiblížili k plameni příliš. Zvláště na světlých barvách se pak tvoří nevzhledné černé šmouhy.

6

Vyleštění

Hotové vajíčko přeleštíme suchým hadříkem. Pokud se nám i potom bude zdát matné, použijeme kapku rostlinného oleje.

Moje kamarádka používá k leštění vajíček dětský olejíček. Vajíčka nejen vyleští ale i krásně provoní.

Autor: notburga
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak ozdobit vajíčko voskovým reliéfem
Jak si udělat velikonoční dekorace
Jak vyrobit vyškrabávané kraslice
Technika vyškrabávání kraslic pochází ze Slovácka. Nejčastěji se používají černo-bílé vzory, které se o skořápky vyškrabávají jemným pilníkem. Chce to…