1

Mouka

Pro získání zdravějšího vánočního cukroví je vhodné:

  • Bílou pšeničnou mouku nahradit moukou celozrnnou. Bílá mouka je totiž na rozdíl od celozrnné ochuzena o většinu zdravých látek a to přibližně o 60 % vápníku, 76 % železa, 85 % hořčíku, 78 % zinku, 77 % vitaminu B1, 80 % vitaminu B2 a 86 % vitaminu E.
  • Bílou mouku můžete nahradit také například moukou špaldovou či pohankovou.
  • Nebo můžete pro začátek alespoň namíchat bílou mouku s moukou celozrnnou a cukroví bude o něco zdravější.
2

Vejce

Nejen lidé s alergií na vejce mohou vejce nahradit:

  • Gelem z chia semínek nebo lněných semínek. Gel z chia a lněných semínek získáte tak, že semínka namočíte do vody a rozmixujete.
  • Solamylem tak, že 1 vejce nahradí 1 lžička solamylu rozmíchaná v 1 dcl vody.
  • Můžete použít Vajahit, což je rostlinná náhrada vajec.
3

Tuk

Margaríny obsahují například emulgátory, barviva, vitamíny a další chemické látky, většina margarínů obsahuje palmový olej. Proto místo margarínu doporučuji raději máslo nebo kvalitní oleje. Z olejů je vhodný například kokosový olej. Máslo můžou nahradit i datle (datlová pasta), které dobře spojují jednotlivé ingredience.

4

Cukr

Bílý cukr je vhodné nahradit něčím zdravějším, můžete použít:

  • Třtinový cukr nebo med.
  • Přírodní sirupy například rýžový, javorový, kukuřičný, sladěnku.
  • Použít můžete i rostlinné sladidlo stévii.
  • Sušené ovoce (například do náplní). Přisladit lze také domácím či koupeným džemem bez cukru. Výborná na slazení je pasta nebo sirup z datlí.
  • Moučkový cukr na obalování můžete zkusit nahradit sušeným ovesným mlékem, které má sladkou chuť.

Pro začátek zkuste alespoň buď snížit množství přidávaného cukru nebo nahradit část cukru jinou alternativou. Jakou náhradu cukru zvolíte záleží na konkrétním receptu.

5

Kandované ovoce

Kandované ovoce obsahuje cukr, který je velice nezdravý. Kandované ovoce nahraďte nejlépe vlastním nasušeným ovocem nebo kupte nesířené sušené ovoce v prodejnách se zdravou výživou.

6

Mléko

Kravské mléko lze nahradit rostlinnými mléky například mandlovým či rýžovým, ovesným. Rostlinná mléka můžeme snadno vyrobit doma.

7

Kakao a čokoláda

Pro zdravější vánoční cukroví použijte jako náhradu karob. Karob nebo také svatojánský chléb je plod (lusk) rohovníku obecného. Sušené lusky se melou a vzniká prášek podobný kakau. Karob je přirozeně sladký a méně kalorický než kakao. Pokud použijete klasické kakao a čokoládu, tak vybírejte pouze kvalitní.

Tipy

Vybírejte ingredience pokud možno v bio kvalitě (nebo alespoň část).

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
2.666665
Average: 2.7 (3 votes)