Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat patison | rady

Jak pěstovat patison | rady. Patison je druh dýně nezaměnitelného diskovitého tvaru, na okrajích je charakteristicky zvlněný. Má bílou barvu. Obsahuje důležité minerální látky a vitamín C. Patison má uplatnění v gastronomii, oblíbený je patisonový salát, patisonový guláš nebo smažený patison. Patison má nízkou hodnotu sodíku, a proto je vhodný třeba při léčbě srdečních a ledvinových poruch, má močopudné účinky. Konzumace patisonu se doporučuje i při redukčních dietách.

Co je potřeba

semena patisonu

1

Podmínky pro pěstování patisonu

Pro pěstování patisonu jsou vhodné středně těžké, hlinité půdy s dostatkem půdní vláhy. Před sázením patisonu půdu vhodně upravíme chlévským hnojem nebo kompostem. Patisony se pěstují z přímé setby nebo si vypěstujeme sazenice. Ty si připravíme koncem dubna. Sazenice patisonu vysazujeme na zahradě v druhé půlce května. Semena patisonu můžeme v květnu vysévat přímo na stanoviště, ideálně do sponu 120 x 60 - 70 cm po 2 - 3 semenech. Nesnáší mrazy. Vydatně zaléváme.

2

Sklizeň patisonu

Patison má krátké vegetační období, a proto jej můžeme sklízet už v červenci. Můžeme jej sklízet podobně jako okurky, pravidelnou sklizní zvyšujeme úrodnost. Sklízíme ještě nezrálé plody, které mají v průměru 10 cm, u starších plodů tvrdne slupka.

3

Využití patisonu

Nejvhodnější je konzumace patisonu v syrovém stavu, můžeme jej však zpracovat dušením, smažením, pečením nebo je konzervovat. Z patisonu lze připravit řadu pokrmů, například patisonovou omáčku, patisonový guláš, patisonové placky a dokonce i patisonovou bábovku nebo výbornou patisonovu polévku.

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak na patizon v kuchyni | recepty
Jak zpracovat hložinky | recepty
Jak zpracovat úrodu dýně Hokkaidó