Přejít k hlavnímu obsahu

Jak připravit jablečný ocet | recept na domácí ocet

Jak připravit jablečný ocet | recept na domácí ocet. Šetrnost, obliba domácích produktů, chuť vyzkoušet něco nového, amatérská záliba v domácí „organické chemii“ – důvody, proč doma připravovat vlastní jablečný ocet mohou být různé. Přinášíme několik osvědčených receptů na jablečný ocet. Výhodou je, že když se "výrobek" nezdaří, nevznikne žádná velká škoda.

Co je potřeba

  • jablka
  • kvasná nádoba
1

O údajných léčebných účincích jablečného octa nebude řeč, tomu se věnují jiné stránky, a je věcí každého, čemu věří a k čemu jablečný ocet potřebuje. Nás zajímá jablečný ocet z hlediska kuchyňského využití, kde má jablečný ocet nepopiratelnou úlohu – pikantně ochutí zejména ovocné a zeleninové saláty. A to buď přímo (v ředění) nebo jako součást zálivek a marinád.

2

Jeden kilogram jablek důkladně omyjeme, odrhneme stopky a celá jablka i se slupkou a jádry nastrouháme na hrubém struhadle nebo na elektrickém krouhači.

3

Nastrouhaná jablka dáme do čtyřlitrové lahve, přilijeme dva litry vody, kterou jsme předtím převařili a nechali vychladnout. Hrdlo lahve povážeme hustou tkaninou, aby tekutina mohla dýchat, ale nelétaly do ní octové mušky.

4

Dáme na nějaké místo s pokojovou teplotou (třeba na ledničku, aby láhev nepřekážela, ale byla na očích) a necháme deset dní napospas organickým dějům. Občas zamícháme vařečkou nebo nějakým jiným dřevěným předmětem vhodným pro míchání potravin.

5

Po deseti dnech přefiltrujeme přes plátno. Necháme skapat vlastní vahou, netlačíme a nemačkáme. Vymyjeme lahev, tekutinu do ní vrátíme a necháme asi tři týdny dokončit kvasný proces.

6

Pak slijeme do menších lahviček. Dříve se doporučovalo uzavřít lahve korkem a jablečný ocet skladovat položený, aby korek nevysychal. S nástupem plastových dobře uzavíratelných lahví už asi není nutné toto doporučení dodržovat.

7

Jiný recept na jablečný ocet radí nijak si nelámat hlavu technologií: Do libovolného množství nastrouhaných jablek přidáme jednu lžíci kvasného lihové octa, zalijeme vodou a směs necháme zoctovatět. Přibližně po šesti týdnech směs přecedíme a jablečný ocet máme připraven ke spotřebě.

O zdravotních účincích se dozvíme například v knize Ocet v domácí lékárně od Joachima H. Angersteina.

Autor: eliska1544
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat a využít řeřichu setou
Řeřicha setá (někdy je také nazývána řeřichou zahradní) patří mezi velmi oblíbené bylinky, které si snadno vypěstujete doma kdykoliv během roku. Řeřic…