Přejít k hlavnímu obsahu

Jak se vyznat v druzích rýže

14. Listopad 2019

Jak se vyznat v druzích rýže | rady a tipy. Zatímco v obchodních řetězcích narazíte především na bílou a parboiled rýži, druhů existuje mnohem více. Každá vypadá trochu jinak a hodí se k různým typům pokrmů. Jakou rýži si vybrat? Poradíme Vám.

1

Bílá rýže

Nejklasičtější rýže, kterou všichni známe, je zbavená všech slupek, díky čemuž získá bílou barvu. Je neutrální chuťově i co se týče použití.

2

Parboiled rýže

Zmíněný název označuje technologický postup, při kterém byla rýže nejen očištěna od slupek, ale i speciálně upravena, aby zrnka ztvrdla a odolala slepení.

3

Hnědá rýže

Nejtypičtějším zástupcem jsou jasmínová a Basmati rýže. Jasmínová rýže má příjemnou nasládlou chuť a květinovou vůni. Díky těmto vlastnostem se hodí do sladkých pokrmů, ale využijete ji i jako přílohu k omáčkám, má lepivou strukturu.

Basmati se nabízí v bílé a hnědé verzi, leštěná i bez úpravy. Vyžaduje poměrně krátké vaření, má ojedinělou oříškovou chuť, typická dlouhá zrna a nelepí se. Tvoří neoddělitelnou součást indických jídel.

4

Černá rýže

Obsahuje spoustu antioxidantů a minerálů a na talíři vypadá krásně, obzvláště v kombinaci s bílou rýží. Jedná se o odrůdu, u které se doporučuje namáčení před vařením. Používá se do slaných i sladkých jídel.

5

Wehani rýže

Tato exotická odrůda, pěstovaná v Kalifornii, nabízí vysoký obsah železa a jemnou chuť. Pokud chcete v kuchyni experimentovat a zkusit něco nového a přitom zdravého, sáhněte po wehani rýži.

6

Divoká rýže

Divoká rýže, nebo také indická či planá, vlastně vůbec není rýže. Jedná se však o plodinu rýži podobnou. Její chuť je výrazná a skvěle se hodí ke zvěřině, ale i k hovězímu masu a tmavým omáčkám. Zároveň se jedná o potravinu, kterou kuchaři často namáčí, aby zkrátili dobu vaření. Bez namáčení se totiž připravuje zhruba hodinu.

7

Sushi rýže (tzv. japonica)

Jedná se o krátkozrnnou kulatou rýži původem z Japonska, která vyžaduje speciální přípravu s příměsí octa. Tato odrůda je zvláštní v tom, že je trochu lepivá, takže zrníčka drží u sebe, ale zároveň nevytvoří kaši. Na přípravu sushi rýže se používá suihanki hrnec, který umožňuje dokonalou přípravu.

Autor: MARTI
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak uvařit rýži na sushi
Jak si zpříjemnit dlouhou cestu
Jak a kdy sklízet zahradní bylinky
Jak čerpat otcovskou dovolenou
Jak vytvořit přírodní zahradu