Přejít k hlavnímu obsahu

Jak správně uskladnit jablka

09. Říjen 2018

Naši předkové si dokázali velmi vážit úrody, kterou sklidili, a tak se také dokázali dobře postarat o její kvalitní uskladnění. U některých vzácných druhů jablek postupovali dokonce tak, že před utržením jablka zabalovali do papírových sáčků, aby slupka zůstala měkká a křehká. Následující rady pro uskladnění jablek přispějí k tomu, aby sklizeň jablek se uchovala co nejdéle. Třeba i přes celou zimu.

1

Každá odrůda si zpravidla řekne sama, kdy má být otrhána. To se pozná tak, že začnou opadávat jednotlivé plody. Předkové nejdříve otrhávali jen polovinu plodů, a to ty největší a zbytek se nechával ještě nějakou dobu dozrávat. Jablka i hrušky se sklízely zásadně pouze dopoledne a to poté, co řádně oschly. Setřásání ovoce ze stromů se nikdy nepovažovala za vhodnou formu sklizně. Nejlepší nástroj k česání ovoce, byla, je a bude ruka.

2

Jablka se pokládala do vyměkčených košíků vyrobených z vrbového proutí. Ty se pomocí háků při sklizni zavěšovaly na větev nebo žebřík. Jen tak zůstávají obě ruce volné pro česání ovoce. Čerstvé bezvadné exempláře balili předkové do papíru napuštěného olejem. Pokládali je pak velmi opatrně vrstvu po vrstvě do bedýnek. A volné meziprostory byly vyplňovány dřevitou vlnou anebo papírovou drtí.

3

Ovoce, které nebylo až tak luxusní, se sbíralo do čistého pytle, na jehož koncích byla uvázána šňůra pro zavěšení pytle a česač na žebříku měl obě ruce opět volné. Z pytlů se nesypalo ovoce pro uskladnění do bedniček nebo košů, ale pokládaly se jednotlivé kusy do nádob tak, aby na ně byl vyvíjen co nejmenší tlak. Tím se pak jejich trvanlivost hodně prodloužila.

4

Sklep je obecně považován za nejnevhodnější prostor pro uskladnění ovoce. Málokdy se v něm najde čistý nezkažený vzduch. Většinou je vzduch zatuchlý, vlhký a ovoce z něj rychle nasaje nepříjemné sklepní pachy. Pokud budeme přece jen kvůli nedostatku jiného místa uschovávat jablka ve sklepě, musíme jej pravidelně větrat. Jen tak předejdeme hnilobám a plísním a nepříjemným zápachům. Sklepy s uskladněnými jablky bohužel představují pro myši zemi blahobytu, a tak jsou nezbytné pravidelné kontroly těchto prostor.

5

K uskladnění jablek se hodí opravdu jen prvotřídní ovoce. Poškozené plody je třeba co nejdříve zpracovat: na kompoty, mošty, džemy a podobně. osědčené jablečné recepty najdete na tomto webu s návody JakTak.cz.

Autor: ZBohdalova
Hodnocení

Dobrý den, chci moc poděkovat za tenhle článek, protože jsme před měsícem koupili zahradu s chatou a vzhledem k tomu že období zrání jablek a celkově prodin už vrcholí, musím se začít zajímat o to jak naložím s ovocem, aby jsme si jej užili co nejdéle bez toho aniž bych byla překvapená hníjícími plody... Já jsem amatér, žádnou zkušenost nemám, takže bude i mazec až budeme řešit stříhání stromků, to budu muset asi někoho najmout. Každopádně děkuji za článek i za tip na obalove-materialy, teď na jejich web koukám a myslím že také něco nakoupím, ať mám jablíčka a hrušky kde uložit.

Lenka a Tobík (neověřeno) | St, 01/13/2016 - 09:08

Další zajímavé články