Přejít k hlavnímu obsahu

Jak udělat studenou okurkovou polévku | recept

Studená okurková polévka recept. Česká domácí kuchyně si ještě nezvykla podávat studenou okurkovou polévku před hlavním jídlem. Studenou okurkovou polévku si sice připravíme, ale spíše ji pojídáme jako lehkou večeři – s pečivem, a třeba i se vzpomínkou na dovolenou na Balkáně. Přinášíme několik receptů, jak udělat studenou okurkovou polévku. A je celkem jedno, v kterou dobu bude podávána. Ochutnejte ji i vy.

Co je potřeba

suroviny podle receptu
základní kuchyňské vybavení

1

Nejznámější studená okurková polévka je bulharský tarator. V Bulharsku se podává jako předkrm. Jejím základem jsou vždy okurky, kyselá smetana (nebo vynikající bulharský jogurt), kopr, česnek a vlašské ořechy. Bulhaři ji připravují v létě, proto ji často podávají s kostkami ledu. Studená okurková polévka se podobně připravuje v Polsku pod názvem chlodnik.

2

Bulharská národní specialita, studená okurková polévka tarator, se dá upravit několika způsoby. Z chuťové skladby je patrná staletá zkušenost s horkými léty a hledáním nejúčinnějšího osvěžení. Podle tradičního receptu se připravuje z půllitru studeného kysaného mléka, které nejdříve rozšleháme. Prolisujeme do něj osm stroužků česneku, nastrouháme půl kila okurek, přidáme tři lžíce kvalitního oleje, 70 gramů drcených vlašských ořechů a sůl. Vše promícháme, zředíme vodou a posypeme několika lžícemi kopru.

3

Studená okurková polévka z jogurtu. Jednu menší okurku nakrájíme na drobné kousky, případně nastrouháme na hrubé nudličky nebo nakrouháme na kolečka. Dvě deci jogurtu smícháme se dvěma decilitry studené vody a lžicí oleje. Vmícháme okurky, pět nahrubo posekaných vlašských ořechů a lžíci kopru. Necháme odležet v chladničce. Porce zdobíme ořechy a koprem.

4

Studená okurková polévka s paprikou. Potřebujeme dvě menší salátové okurky, dva kelímky smetany ke šlehání, jednu zelenou nebo žlutou papriku, pepř, sůl, šťávu z poloviny citrónu. Obě salátové okurky omyjeme a oloupeme. Jednu z nich nakrájíme na větší kousky, které rozšleháme na pyré. Vzniklou kaši potom smícháme se smetanou. Obě papriky nakrájíme na droboučké kostičky, rovněž tak zbylou okurku. Obojí pak vmícháme do vychlazeného pyré. Polévku dochutíme solí, citrónovou šťávou a pepřem. Můžeme dochutit brutnákem nebo bazalkou. Polévka je velmi osvěžující.

5

Studená okurková polévka carevič: Jedna menší okurka, 2 kelímky netučného jogurtu, půl litru mléka, půl litru hovězího vývaru, jedno vejce natvrdo, sůl, pepř, paprika. Okurku oloupeme a nastrouháme, smícháme s jogurtem a necháme zaležet. Okořeníme solí a pepřem, slijeme s mlékem a polévkou. Vajíčko najemno nasekáme. Polévku naléváme do šálků a posypeme vejcem a paprikou.

Autor: eliska1544
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak připravit polévku tarator | recept
Jak připravit polévku tarator | recept. Při návštěvě Bulharska jste si určitě zamilovali studenou okurkovou polévku zvanou tarator. V létě tuto balkán…
Jak uvařit okurkovou polévku | recept
Recept na méně známou teplou okurkovou polévku. Okurková polévka, na jejíž přípravu nabízíme předpis, je sytá a vydatná. Proto se obvykle připravuje j…
Jak udělat mrkvovou polévku | recepty
Jak udělat mrkvovou polévku | recepty. Mrkvovou polévku můžeme připravit pro obměnu jídelního lístku, a nebo v případě, že mrkev výrazně převládá v na…