Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vybrat nůž do kuchyně

Nůž v kuchyni je tak frekventovaně využívaný, že nemá zastoupení. S universálním nožem, který se dá použít na všechno sice vystačíme, ale neposkytne nám zcela komfort. Podle toho, jak je naše činnost v kuchyni zaměřená, takové nože si vybíráme. Nůž typu "pilka" se hodí na krájení pečiva, zoubky nože, které jakoby pilují krásně proniknou do křupavé kůrky, aniž bychom z pečiva udělali placku. Keramický nůž se zase hodí na krájení ovoce a zeleniny. Na maso, pokud chceme nakrájet úhledné plátky, zvolíme ocelový nůž. Na loupání brambor a zeleniny bychom postrádali malý nožík. Bez spolehlivého nože v kuchyni se skutečně těžko obejdeme.

1

Ocelové nože vždy obstojí

Ocelový nůž, to je klasika, vyzkoušená a osvědčená po mnoho generací a jen tak se jí nevzdáme. Při výběru nože dbáme na to, aby ocel byla skutečně kvalitní, a proto nakupujte jen u renomovaných prodejců. Tady je předpoklad, že tyto nože bývají vyrobeny z prvotřídní nerezové oceli. Jednoduše se brousí a vlivem své tvrdosti snadno se s ním všechno ukrojí. Vybírejte nůž s rukojetí, která je dobře přizpůsobená k uchopení. Neměla by v ruce klouzat, z tohoto důvodu bývá plast zdrsněný, nebo může být rukojeť dřevěná. Takže materiál nože je přímo úměrný jeho kvalitě.
K broušení nože používáme ocílku nebo si můžeme dát nůž odborně nabrousit.

2

Elektrické nože

Někteří z nás si neumí domácnost bez elektrického nože představit, bez něj si neukrojí ani chleba. Řez elektrickým nožem je hladký a přesný. Výhodou je, že s ním můžete krájet zmražené potraviny. S klasickým nožem, pokud nechcete přijít o prst, to raději nezkoušejte.

3

Materiál nové doby – keramický nůž

Chcete nakrájet ovoce, měkká rajčata a obáváte se, že z nich uděláte placky nebo kaši? Kupte si keramický nůž. S ním nakrájíte perfektně sýr, okurku, papriky a podobné druhy potravin. Řez keramickým nožem je ostrý, dokonale hladký a přesný.
Možná nebudete tomu věřit, že materiál tohoto nože může být mnohokrát tvrdší, než je ocel a na stupnici tvrdosti může zaujímat pozici hned za diamantem. Tahle tvrdost zaručuje dlouhodobou životnost ostří. Ale pozor, keramický nůž se nehodí na všechno. Přestože má vysokou tvrdost materiálu, tak je zároveň křehký. Nemůžete s ním krájet kosti, zmražené maso, tady hrozí poškození nože, vyštípnutí čepele. A nesmí vám nůž upadnout. V takovém případě se s největší pravděpodobností uštípne špička.

4

Keramický nůž versus ocelový

Ocelový nůž při kontaktu s produktem – ovocem, zeleninou, ničí vitamíny. Keramický nůž je právě opakem, vitamíny a hodnoty v produktu zachovává. Výborné vlastnosti má také kvalitní čepel, která na sebe neváže a nelepí krájené potraviny. Příkladem je krájení sýru, keramickým nožem to jde skvěle.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak čistit ekokůži
Jak sestavit nákupní seznam
Nespoléhejte na to, že přijdete do supermarketu a okamžitě se vám vybaví, co vám doma chybí a potřebujete koupit. Naopak. V obchodech bývá hodně zboží…