Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vybrat vhodné činky | rady a tipy

11. Leden 2019

Jak vybrat vhodné činky | rady a tipy. Činky patří mezi univerzální posilovací nástroje, jejichž pořízení je vcelku jednoduchá a levná záležitost. Díky své různorodosti si na své přijdou nejen kulturisti a profesionální sportovci při tréninku, ale i „běžní“ lidé, kteří se chtějí udržovat v kondici nebo je kombinovat s běžným cvičením. V následujících řádcích naleznete rady a tipy, jak vybrat vhodné činky. Je potřeba vzít v úvahu účel použití, váhu, ale i typ provedení činek.

1

Monobloky

Monobloky jsou činky, jejichž váhu nelze měnit, to znamená nelze ubírat ani přidávat závaží. Často se používají jako doplněk při cvičení pro ženy například během aerobicu, kondičním tréninku apod. Použít je lze samozřejmě i samostatně pro vyrýsování paží a trupu.

Monobloky se hodí nejen pro něžné pohlaví, ale i pro seniory nebo osoby po úrazech, které se postupně (po konzultaci s lékařem) potřebují vrátit zpět do formy.

Hmotnost činek pevným závažím je různá. Zřejmě nejlehčí činky, které seženete, váží 0,5 kg, nejtěžší pak zhruba 5 kg.

Pokud chcete se cvičením začít, pak se doporučuje koupě střední váhy, zhruba okolo 2 kg. Efektivitu můžete zvýšit poctivým provedením a větším počtem opakování.

2

Nakládací činky

Pro muže nebo pro ty, kteří se chtějí cvičení věnovat intenzivněji a mají již určité zkušenosti se cvičením, se doporučují nakládací činky. Co se týče váhy, výběr velmi závisí na fyzických možnostech uživatele, přičemž zlatou střední cestou jsou činky s váhou 10 až 15 kg. Činky lze zakoupit buď složené v základní váze a dokoupit kotouče, nebo si můžete nejdříve koupit tyč či hřídel a poté podle druhu dokoupit sérii kotoučů. K první možnosti se většinou přiklání muži začátečníci.

Zvláštní variantou nakládacích činek jsou pak vzpěračské činky, které ocení ti, co rádi cvičí na vzpěračské lavici, proto tento druh činek najdete především v posilovnách a pořízení domů se doporučuje tehdy, pokud si zařizujete tělocvičnu.

3

Plast, chrom, nebo litina?

Jako snad u všech výrobků, i zde je důležitý výběr materiálu. Činky se prodávají v plastovém, litinovém, chromovém, ale například i vinylovém provedení.

Plast je pochopitelně charakteristický spíše pro lehčí monobloky, na výběr máte ze spousty barevných variací a jedná se o levný materiál. Pokud naopak preferujete kvalitu, pak určitě sáhněte po chromových činkách, sice si připlatíte, ale vydrží vám. Kompromisem jsou pak činky například z litiny.

Autor: MARTI
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat kustovnici čínskou
Jak pěstovat angínovník
Jak pěstovat angínovník | rady a tipy. V sychravém období, které přeje chřipkám a nachlazení, dejte přednost přírodním léčivům před umělými doplňky st…
Jak využít angínovník
Jak využít angínovník | rady a tipy. Angínovník čínský je léčivá bylinka pocházející z východní Asie. Můžete ji však pěstovat i v našich podnebních po…
Jak pěstovat rebarboru