Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vypěstovat muškátové převisy

30. Duben 2016

Jarní a letní měsíce se nesou ve znamení výzdoby balkonů, teras a zahrad rodinných domů krásnými rozkvetlými letničkami. K prověřené klasice patří pelargonie nebo také zvané muškáty. Jak muškáty pěstovat, jak o ně pečovat a jak nejlépe dosáhnete kýženého výsledku – muškátových převisů, vám poradí následující řádky.

1

Vhodné druhy pelargonií

Chcete-li si okna, balkon nebo terasu ozdobit barevnými vodopády květů pelargonií, pak vybírejte ty druhy, které jsou pro pěstování převisů vhodné. Zejména se jedná o tzv. břečťanovité pelargonie – latinsky Pelargonium peltatum, jež vytváří dlouhé výhony osázené květy. Z tohoto důvodu jsou pro pěstování převisů vhodné.

Konkrétně se jedná o: Ville de Paris, Decora, Cascade, Atlantic, Blizzard, Happy Face a mnoho dalších. Existuje celá řada pelargonií a nové druhy se stále šlechtí.

2

Orientace světových stran

Pro pěstování převisů je nejvhodnější umístění na jihovýchod, jihozápad nebo čistě jižní stranu. Muškáty mají rády světlo. Polostín nebo úplný stín je pro ně nevhodný. Dávejte pozor na silný vítr (zejména při pěstování ve vyšších patrech), který vám může muškáty snadno potrhat.

3

Substrát

Pro pěstování muškatových převisů je nejvhodnější substrát pro pěstování balkonových rostlin. Muškáty můžete zasazovat do truhlíků, květináčů samostatně nebo v kombinaci s jinými balkonovými rostlinami.

4

Zálivka

Muškáty potřebují pravidelnou zálivku. Zalévejte je vždy ráno a večer odstátou vodou. Rozhodně je nezalévejte přes poledne nebo odpoledne, když na ně praží slunce. Mohli byste rostliny spálit.

Rozhodně muškáty nepřelévejte. Substrát nechte přes den dostatečně proschnout. To, že jste pelargonii přelili, poznáte snadno, spodní listy rostliny začnou žloutnout. V tomto případě nechte substrát dostatečně proschnout a žluté listy otrhejte.

5

Hnojivo

Hnojení pelargonií je pro vypěstování bohatých převisů velmi důležité. Doporučujeme používat speciální vícesložkové hnojivo s větším obsahem fosforu. Přes letní měsíce přihnojujte alespoň jedenkrát – spíše dvakrát týdně. Pelargonie hnojte vždy až po zalití. Nikdy hnojivo nelijte na suchý substrát.

6

Péče

Rozhodně odstraňujte uschlé květy a zažloutlé listy. Čím více budete o rostlinu tímto způsobem pečovat, tím více se vám bude košatit.

7

Nádoba

Vybírejte také vhodné truhlíky nebo květináče. Měly by být dostatečně velké a široké. Na šířku a výšku by měly mít alespoň 15 cm, délka záleží jen na vás. Rozhodně by nádoba měla mít odtokové díry, kterými bude odtékat přebytečná voda. Můžete použít také samozavlažovací truhlíky, které vám ušetří spoustu starostí.

Sazeničky nesázejte v menší vzdálenosti než 10 – 15 cm od sebe. Pamatujte, že se rozrostou a budou potřebovat dostatek místa.

Pelargonie nesázejte do truhlíků delších než jeden metr. Raději sázejte menší počet sazeniček do kratších truhlíků.

Autor: chiquita
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak správně pěstovat pivoňky | rady
Jak správně pěstovat pivoňky | rady. Díky krásným květům, omamné vůni některých druhů, robustnímu vzrůstu a dobré životnosti patří pivoňky k nejspoleh…
Obrázek není k dispozici
Jak pěstovat mátu peprnou
Máta – pěstování. Máta peprná je bylina, která stále více získává na oblibě. Mátu peprnou najdeme v zubních pastách, ústních vodách, mentolových žvýka…
Obrázek není k dispozici
Jak množit pelargonie řízkováním
Zvláště pro ty pěstitele, kteří mají problém s uskladňováním rostlin v zimním období, je výhodné zimování pelargonií v podobě řízků. Malé zakořeněné…
Jak a co vysadit k pergole | tipy
Jak a co vysadit k pergole | tipy. Pergoly obvykle zastřešují nebo alespoň vytvářejí příjemný stín nad terasami určenými k posezení, odpočinku a nebo…