Co je potřeba

Chata
Rekreační objekt

1

Stavíte-li chatu, provádíte-li její rekonstrukci nebo se k tomu teprve chystáte, nešetřete na mechanických zábranných prostředcích, jako jsou bezpečnostní dveře, zámky, uzamykatelné okenice či mříže. Tato bezpečnostní opatření často potenciální zloděje odradí, případně jim zabrání vstoupit do nemovitosti.

2

Při odjezdu z chaty nebo chalupy zkontrolujte všechny prostory, kterými by se mohla případná nežádoucí „návštěva“ dostat do vnitřních prostor stavby. Věnujte tedy pozornost všem stavebním otvorům (okna, dveře, verandy, sklepní vstupy) a ujistěte se, že jsou řádně zajištěny i přilehlé objekty vaší chaty. Vše zabezpečte také v případě, že odcházíte pouze na chvíli. Nikdy nenechávejte klíče pod rohožkou, v květináčích a na podobných místech.

3

Vysoké stromy či husté keře před rekreačním objektem usnadní případným zlodějům práci. Užitečná je také instalace světelného čidla. V případě, že se někdo bude pohybovat u haty, světlo se rozsvítí a prostor tak bude lépe kontrolovatelný.

4

V opuštěném, byť řádně zabezpečeném, objektu přesto nenechávejte žádné cenné věci. Zvláště pak při dlouhodobější nepřítomnosti (např. v zimním období). Nevystavujte zbytečně na obdiv svůj majetek uchovávaný uvnitř chaty, a to ani před sousedy. Cennější věci, které ve vašem rekreačním zařízení po dobu vaší nepřítomnosti přeci jen ponecháte, si pro jistotu nafoťte, u elektronických přístrojů si poznačte jejich výrobní čísla. V případě vloupání či krádeže bude tato dokumentace sloužit jako důkaz a pomoc pro policii i pojišťovnu.

5

O svou chatu a její okolí dbejte v průběhu celého roku. Neposekaná tráva, neupravené záhony, nepohrabané listí napovídá, že majitelé objekt pravidelně nekontrolují. Užitečné je chatu či rekreační zařízení občas navštívit také v zimě. Uklizený sníh navodí zdání časté přítomnosti majitelů objektu a je větší naděje, že si zloděj svůj záměr rozmyslí. Pokud možno, nastavte v předsíni či v jiné viditelné místnosti světelný spínač. Také rozsvícené světlo uvnitř objektu může zloděje odradit od vloupání.

6

Snažte se udržovat dobré vztahy s majiteli sousedních chat. Vyměňte si kontaktní údaje (telefonní čísla, e-maily). Pokud je to možné, domluvte se na vzájemné kontrole objektů. Policie také radí, abyste si při pobytu na vaší chatě všímali pohybu neznámých lidí a automobilů. Tyto informace pak mohou být cenným vodítkem pro policejní vyšetřovatele.

7

Mějte objekt pojištěný jak proti přírodním vlivům, požárům, tak proti krádeži. Pokud vás přeci jen potká nějaká nemilá příhoda, následky pak budou o něco méně nepříjemné.

Tipy
  • Pokud nedaleko vaší chaty uvidíte policisty, nebojte se, že jste byli vy nebo některý ze sousedů vykradeni. Policie provádí preventivní návštěvy rekreačních oblastí a snaží se tak majetkové kriminalitě předcházet.
  • Pro své rekreační zařízení můžete od Policie ČR získat varovnou samolepku s textem: „Tento objekt je střežen Policií ČR“. Blíže se informujte na policejních služebnách.
Varování

Pokud přesto zjistíte, že vaši chatu zloděj přece jen navštívil, zavolejte ihned policii. Na žádné věci nesahejte a nezdržujte se uvnitř objektu.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.25
Average: 4.3 (4 votes)