Přejít k hlavnímu obsahu

Jak zasít zeleninu pro pozdně podzimní sklizeň

I na konci srpna a během září lze ještě zasít zeleninu s kratší vegetační dobou nebo s větší odolností vůči chladnějším teplotám. Následující řádky vám poradí, jaké druhy zeleniny na záhon vysít, abyste si sklizeň zeleniny prodloužili až do příchodu mrazů (některé rostliny dokonce mohou na záhoně přezimovat).

Co je potřeba

Viz další kroky

Na konci srpna a v první polovině září lze vysít následující druhy zeleniny:

1

Ředkvičky

Rané odrůdy této oblíbené zeleniny můžete pěstovat i během podzimu, neboť její vegetační doba je velmi krátká – asi kolem 30 dnů.

2

Saláty

Pro výsev do konce srpna se hodí pouze některé odrůdy salátu – např. celoroční hlávkový či ledový salát, jehož vegetační doba je zhruba 70 dní. Jarní odrůdy nesnáší vysoké teploty a výsledkem je pak špatná klíčivost semen, vybíhání do květu a hořká chuť listů.

3

Čínské či pekingské zelí

Čínskému a pekingskému zelí nevadí dokonce ani mírný mráz a navíc pro správné klíčení potřebují nižší teploty  (asi 15 – 20 °C) a proti vybíhání do květu zase kratší den a delší noc, tudíž jsou tyto druhy zeleniny vhodné k podzimní sklizni (sejeme je do konce srpna). Čínské zelí naroste asi za 1 měsíc, pekingské pak za dva. Dají se také velmi dobře uskladnit.

4

Špenát

Odrůdy pro podzimní sklizeň špenátu je třeba zasít od konce srpna do září. Ozimý špenát se vysévá v září i říjnu a sklízí se na jaře následujícího roku. Je však třeba vybrat mrazuvzdorný typ špenátu. Vegetační doba špenátu je zhruba 6 týdnů.

5

Mangold

Mangold, jejž vysejeme do konce srpna, můžeme sklízet asi za 2 měsíce. Také dobře přezimuje (nejlépe zakrytý netkanou textilií) a lze jej sklízet jako jednu z prvních jarních plodin.

6

Vodnice

Vodnice je druh kořenové zeleniny s krátkou dobou růstu. Vyséváme ji do konce srpna a sklízíme zhruba za 35–70 dní dle odrůdy.

7

Roketa setá

Roketu setou snadno vypěstujete nejen na záhonu, ale také v truhlíku za oknem (i během zimního období). Listy narostou přibližně za 6 týdnů a dají se sklízet postupně.

Mezi další rostliny vhodné k podzimnímu pěstování patří např. potočnice lékařská či kozlíček polníček.

Autor: Jana F.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat srdcovku nádhernou
Jak pěstovat a využít slunečnici
Jak malovat s dětmi na kameny
Jak pěstovat kustovnici čínskou