1

Pěstování česneku - nákup kvalitní sadby
Čím při pěstování česneku začít? Jednoznačně výběrem kvalitní sadby. Na úvod ale pár rad, jak se mezi česneky vyznat.
Rozlišujeme česneky paličáky a česneky nepaličáky. Zatímco česnek paličák má kroutící se květní stvol s pacibulkami a stroužky ve velké nafialovělé cibuli, česnek nepaličák nevybíhá do květního stvolu a nevytváří pacibulky, stroužky v cibuli jsou pak bílé. Nepaličáky obsahují více silic, mají spolehlivější výnos a dobrou skladovatelnost. Paličáky sice dříve vysychají, ale zato mají větší stroužky, které se lépe zpracovávají v kuchyni.
Podle výsadby dělíme odrůdy česneku na podzimní výsadbu a jarní výsadbu. Podzimní výsadba má vyšší výnos, ale kratší skladovatelnost. Jarní odrůdy jsou navíc odolnější proti houbovým chorobám.

2

Pěstování česneku – odrůdy česneku
Chceme-li sklidit kvalitní česnek, potřebujeme kvalitní sadbu. Proto doporučuji objednat si sadbu česneku pouze u prověřených prodejců. Česnekovou sadbu českých česneků koupíte u dobrých semenářských obchodů. Známé jsou odrůdy Ing. Jana Kozáka:
Odrůda česneku Lukan: šedobílý či fialově skvrnitý nepaličák, sázejte jej na podzim, sklizeň kolem 10. Července, tvoří 8 až 17 stroužků, nejvýnosnější odrůda.
Odrůda česneku Jovan: bílý, fialově skvrnitý paličák, sází se na podzim, sklízí okolo 25. července, 6 velkých stroužků s ostrou chutí, vysoká skladovatelnost.
Odrůda česneku Vekan: výrazně fialová odrůda, paličák, hodně odolný vůči virům, dobrá skladovatelnost.
Odrůda česneku Blanin: šedobílý paličák s nevýraznými fialovými skvrnami, sází se na podzim, sklízí se kolem 25. července, 6 až 12 stroužků. Díky tomu, že pozdě raší, není napadán škůdcem houbomilkou česnekovou.
Další známé odrůdy: Anin, Anton, Benátčan, Bjetin, Džambul, Slavin, Matin, Stanik, Mirka, Japo II, Havran, dále pak odrůdy Tagra Červený dvůr - Tantal, Tristan, odrůdy firmy Moravoseed – Dukát, Unikát, Lumír.

3

Podmínky pro pěstování česneku
Česnek vysazujte na slunné, suché a vzdušné stanoviště. Půda by měla být propustná, propracovaná a s dostatkem živin. Je třeba zjistit, co se na místě pěstovalo v minulosti. Nevhodnými plodinami jsou hrách a směsky s hrachem, cibule nebo pór, ozimé obiloviny, protože ozimý česnek zaplevelují (u jarního nevadí), brambory a rajčata. Vhodnými předplodinami je vikev huňatá (ozimá) a její zapravení do půdy jako zelené hnojení.

4

Pěstování česneku – moření česneku
K sadbě nepoužívejte poškozené, příliš malé nebo plesnivé stroužky česneku. Česnek bohužel často napadají houbové choroby a háďátka. Proto před výsadbou stroužky česneku namoříme ochrannými přípravky a fungicidy, například přípravky ROVRAL FLO, ROVRAL 50WP nebo BENLATE.

5

Pěstování česneku – sázení česneku
Sadbu česneku sázíme do rýh nebo za použití sázecího kolíku do řádků 25 - 30 cm vzdálených a v řádcích na vzdálenost 10 cm, do hloubky tak, aby nad vrcholky stroužků bylo ještě 4 - 6 cm půdy, podpučím (bříškem) dolů. Vybírejte spon podle použité odrůdy česneku. Sázejte jen obvodové stroužky.

6

Pravidla pro pěstování česneku
Česnek není třeba příliš zalévat, nesnáší mokro a vlhkost (vznik chorob), česnek zalévejte jen při dlouhodobějším suchu. Během vegetace rozrušujte půdní škraloup, odplevelujte ručně. Na jaře se přihnojuje pouze dusíkem, nejlépe ledkem vápenatým 15,5 % N ve čtyřech dělených dávkách.

7

Sklizeň česneku
Jak a kdy sklízet česnek? Paličáky sklízejte v době, když jim zbývá pět dužnatých listů - mohou být i žluté, květní stvoly se začínají narovnávat. Nepaličáky sklízejte, když asi polovina rostlin má nať položenou na zemi. Sklízejte česnek včas, přezrálý česnek se odděluje a rozpadá na stroužky.

Tipy

Česnek můžete sušit svázaný, svazky rozvěsíme na stinnější místo, ale s dobrým prouděním vzduchu. Sušení česneku trvá zhruba měsíc (za dobrých podmínek).

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.291665
Average: 4.3 (24 votes)