Co je potřeba

  • semena levandule
  • vhodný zahradnický substrát
  • zahradnické nůžky na zastříhávání
1

Pěstování levandule a semena levandule

Levandule potřebuje slunné stanoviště, můžeme ji pěstovat na zahradě, balkóně i na skalkách. Pěstování levandule na přímém slunci nám pomáhá, aby měla barvu i aroma co nejintenzivnější. Levanduli se daří v lehčí a spíše suché zemině, má ráda propustnou půdu, není náročná na živiny. Semena levandule vyséváme na jaře, ideálně v únoru a březnu, do misky nebo truhlíku. Pěstujeme při teplotě okolo 20 °C. Vzrostlé sazenice levandule přesazujeme po otužení na otevřený záhon. V květnu a červnu se sazenice levandule dávají do sponu 45 x 60 cm.

2

Pěstování levandule a stříhání

Chceme-li dosáhnout mohutnějšího květenství levandule, nesmíme zapomenout na stříhání. Větve levandule seřezáváme po odkvětu. Můžeme použít zahradnické nůžky. Mírné sestřižení ihned po odkvětu je doporučováno také proto, aby rostliny netvořily semena. Díky tomu budou mít v následujícím roce více síly pro tvorbu nových květů.

3

Pěstování levandule a množení levandule

Pěstitelé nejčastěji pěstují levanduli lékařskou (Lavandula officinalis). Množení levandule probíhá polodřevitými řízky stonků v dubnu. Množí se i semeny. Levandule mohou být podle kultivaru 20 cm až 60 cm vysoké. Například levandule hlávkovitá (Lavandula stoechas) je 50 – 80 cm vysoký velmi hustý a aromatický polokeř s čárkovitými šedoplstnatými listy, lehce podvinutými, květy má v tónech růžově purpurové až temně purpurové. Na vrcholu levandule má výrazné purpurové listeny. Levanduli množíme řízkováním z nekvetoucích výhonů na podzim.

4

Využití levandule

Levandule je zejména ve Francii pěstována pro kosmetický a farmaceutický průmysl.

  • Květy levandule se v domácnosti používají jako součást bylinných směsí. Levandule má uklidňující účinky na lidský organismus. Nálev z čajové lžičky květů levandule uklidňuje nervy, tiší bolesti hlavy, pomáhá při nespavosti, nervozitě, závratích a pomáhá při trávení.
  • Z levandulí si můžeme připravit relaxační koupel, hojí rány.
  • Masáže oleji z levandule pomáhají při revmatických bolestech, dně a mají povzbuzující účinek.
  • Levandule se používá jako vonná esence do spousty různých prostředků – třeba na mytí anebo na úklid.
  • Květy levandule také sušíme a pokládáme do šatní skříně na prádlo. Nejenže prádlo provoní, ale také odpuzuje šatní moly.
  • Svazečky sušených levandulí jsou zajímavou dekorací.
  • Sušené květy levandule patří do směsi provensálských bylin a hodí se například k dušeným pokrmům.
Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.113635
Average: 4.1 (88 votes)