Přejít k hlavnímu obsahu

Jak připravit záparu do těsta na pečivo | recept

Jak připravit záparu do těsta na pečivo | recept. Zápara – kaše ze spařených či krátce povařených a nabobtnalých semínek obilovin, šrotu a mouky – se používá k přípravě zdravější varianty kynutého pečiva – zejména chleba (ale i housek, bulek, rohlíků a jiného pečiva). Díky zápaře je pečivo výživově hodnotnější a navíc vydrží déle vláčné. Jak záparu do pečiva připravit, se dočtete na následujících řádcích.

Co je potřeba

Viz další kroky

1

Příprava těsta se záparou je sice časově náročnější, odměnou vám však bude pečivo s vyšším obsahem vlákniny a mnoha cenných látek. Díky zápaře těsto lépe kyne, získá tmavší barvu a také vydrží déle čerstvé.

2

Pro výrobu zápary lze využít nejrůznější druhy obilovin a pseudoobilovin – hodí se např. pšeničný či ječný šrot, pohanková lámanka či kroupy, ovesné či žitné vločky, äle i slunečnicová, lněná, sezamová či dýňová semínka, apod. Dále se do kaše může přidat část množství mouky – asi 20 % (např. grahamová, celozrnná pšeničná), nezbytností je pak vroucí voda. Množství vody je nutné zvolit individuálně podle použitých semínek (každý druh do sebe natáhne jiné množství vody – ta se pak postupně uvolňuje do pečiva a činí ho delší dobu vláčným).

Základní množství na jeden bochník chleba by mohlo být zhruba 70 –100 g směsi různých semínek, vloček či šrotu a 100 – 150 ml vroucí vody.

3

Záparu je třeba připravit v dostatečném časovém předstihu před pečením – nic nezkazíte, pokud semínka a vločky zalijete vroucí vodou již 3 hodiny před přípravou těsta.

4

K přípravě zdravějšího domácího pečiva lze využít kvásek z mouky, kterou jste zvolilli pro pečení konkrétního druhu pečiva – např. pokud pečete žitný chléb, použijete kvásek ze žitné mouky. Použít však můžete i klasické čerstvé droždí, zejména pokud nemáte dostatek času na pečení kváskového chleba.

5

Dále už postupujeme jako obvykle při pečení domácího pečiva – smícháme mouku, rozkvas, vlažnou vodu, záparu, sůl, kmín či jiné koření, bylinky a případně i jiné ingredience. Vypracujeme hladké těsto, které necháme kynout pod utěrkou podle potřeby. Vhodné je umístit jej do olejem vytřené mísy či do moukou vysypané ošatky.

Autor: Jana F.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články