Přejít k hlavnímu obsahu

Jak se zbavit zápachu bot a nohou

Trápí vás zápach nohou a bot? Tato nepříjemnost se týká většinou mužů, ale ani ženy nejsou výjimkou. Zápach nohou a bot může potkat i toho nejčistotnějšího člověka. Zápach nohou a bot snad nejvíce potrápí naši psychiku. Zejména při návštěvě příbuzných nebo přátel, kdy si musíte vyzout boty, i když sami víte, že to není ten nejlepší nápad dne. Proč nám nohy tolik zapáchají a jak nad touto nepříjemností vyzrát? Jak odstranit zápach z bot? Přináším vám rady, jak na tento neduh najít správné řešení.

Co je potřeba

  • koření
  • byliny
  • voda
  • žínka
  • ocet
  • pudr
  • soda
  • kypřicí prášek
  • ponožky
  • boty
  • vložky do bot
1

Zápach nohou je spojen s pocením a tvorbou bakterií. V průběhu jednoho dne jsou naše nohy schopné vyprodukovat až 0,5 litru potu. Pokud tento pot nemá kam odcházet, stává se živnou půdou pro bakterie, které produkují plyny podobné zrajícím sýrům. Prvním krokem, jak předejít zápachu bot a nohou, je správná obuv. Kupujte si kvalitní a dobře prodyšnou obuv. V průběhu dne se několikrát přezouvejte, a pokud je to možné, volte boty s otevřenou špičkou. Volte také správnou obuv dle počasí. Jestli se vám noha zapotí, nechte boty dostatečně (alespoň 24 hodin) vysušit, ideálně s vytaženou vložkou. Je-li to možné, boty jednou za čas vyperte. I když je to finančně náročnější, je ideální mít vícero obuvi, a to zejména z důvodu udržení správné hygieny.

2

Důležitá je také správná volba ponožek, punčoch a punčocháčů. I při sebevíce prodyšných botách je potřeba mít dostatečně prodyšnou a savou ponožku. Vybírejte si proto pouze bavlněné ponožky, ideálně se savou vrstvou a s antibakteriálním ošetřením. Jestliže k pocení nohou máte navíc ještě sklon, noste s sebou větší počet ponožek a v průběhu dne je měňte. Co se týče silonek, punčoch i punčocháčů i zde dbejte na kvalitu, a také na to zda jsou antibakteriální, obsahují koloidní stříbro anebo nanočástice stříbra. Pravda, takové punčochy jsou sice dražší, ale rozhodně se s nimi vyhnete nepříjemným a mnohdy trapným chvílím.

3

Prostředky proti zápachu noh a bot, jako například různé parfémy a deodoranty, jsou velmi propagované a prodávané. Ve skutečnosti vám však příliš nepomohou, protože se mísí se zápachem a bakterie v botách neničí. Neutrácejte proto své peníze zbytečně a raději užijte efektivnější prostředky, jako například vložky do bot s aktivním uhlím. Efektivně působí i kypřicí prášek, dětský zásyp anebo soda, které v malém množství vsypte do bot. Podobný efekt má nové koření nebo hřebíček. Nasypte koření do bot a nechte alespoň po dobu jednoho dne působit (eliminuje stávající zápach).

4

Jak se zbavit již stávajícího zápachu z bot a nohou? Je důležité zjistit, jestli nemáte náhodou plíseň nohou, která může vzniknout jako důsledek zapaření nohou v obuvi. Plíseň poznáte podle svědění, pálení, zarudlé pokožky, olupování pokožky a puchýřů, které se nejčastěji vyskytují mezi prsty. Tato plíseň sama o sobě může produkovat nevábný zápach. Pokud vás tedy trápí plíseň, prvním vašim úkolem je její odstranění. Vyzkoušet můžete lékárnu, ale dobré je i navštívit podologa (podiatra), který vám může odborně poradit.

5

Zapáchajících nohou se nezbavíte pouhým opláchnutím vodou, svým nohám musíte dopřát větší péči. Nohy je nutné pořádně umýt mýdlem, a to hlavně mezi prsty. Je také důležité, aby nohy byly po umytí důkladně vysušeny. Dále je vhodné svým nohám dopřát koupel. Tuto koupel můžete vytvořit z různých bylin a preparátů, které eliminují zápach, bakterie i plíseň. Lázeň si můžete připravit například z přesličky, dubové kůry, mateřídoušky, soli, octu, černého čaje či sody. Nohy v koupeli ponechejte alespoň 30 minut. Po namáčení nohy důkladně osušte, nakrémujte krémem s antibakteriální složkou a ideálně ošetřete zásypem nebo kypřicím práškem. Na nohy si nakonec obujte otevřené boty či bavlněné, dobře prodyšné a savé ponožky.

V některých případech může být příčinou zápachu nohou nedostatek zinku, když svému tělu dodáte dostatečné množství zinku, zapáchání obvykle samo vymizí.

V zahraničí tento problém řeší tak, že si nechávají do pat napíchat botulotoxin, který zabraňuje uvolňování potu. Nicméně, tento zákrok není ani levný, ani bezbolestný.

Autor: Adriana Dosedělová | Zobrazit autorská práva

Autor foto: sanja gjenero, zdroj: sxc.hu

Hodnocení
ING. Miroslav … (neověřeno) | Ne, 07/21/2019 - 14:55

no a můžete tedy napsat něco s informativní hodnotou pro bod 4?

Pavel Jandák (neověřeno) | Út, 07/09/2019 - 04:27

Díky mockrát za tipy. Se zapáchajícími botami jsem se potýkal zrovna minulé léto. Jak jsem ale zjistil, tak v mém případě byly nejspíš na vině boty. Byly málo prodyšné a nejspíš i z ne zrovna kvalitního materiálu. Toto léto už mám jiné, které mnohem lépe větrají a musím říct, že u těch jsem se naštěstí zatím se žádným zápachem nesetkal.

Milena Novotná (neověřeno) | Čt, 06/27/2019 - 12:33

My jsme v naší rodině vyzkoušeli snad všechno, ale již několik let nedáme dopustit na Filtry do obuvi Batavan. Je to absolutně to nejlepší a hlavně fungují. Vydrží 2 měsíce i více a ještě jsou 100% přírodní, což naše rodina podpuruje. Kupujeme v lékárně. 100% spokojenost.

Miloš (neověřeno) | So, 09/08/2018 - 11:22

Zápach je produktem kvasinky, která se množí a žije z potu a ... . Na její odstranění je třeba použít !inteligentní houbu", která se dá koupit v lékárně,pod různým obchodním označením. V balení jsou tři ampule a příbalový leták. Aplikaci zvládne humanoid s IQ nad 85. Po aplikaci problém s kvasinkou zmizí, protože houba v pokožce zůstane a kvasinkou se živí. Bez vedlejších účinků, pro mne se rovná zázraku. Z jinak uvedeného mi nikdy nic nepomohlo, tohle okamžitě, zkušenost asi osm let.

Lauris (neověřeno) | St, 08/29/2018 - 17:24

A nemáte vyzkoušené i ty spreje do domácnosti ? To taky vypadá dobře a jestli to funguje na boty, tak domácnost by to mělo taky provonět ne ? Akorát nejsou ty vůně moc agresivní ?

Další zajímavé články

Jak bojovat proti akné přírodní cestou | rady a tipy. Akné trápí velkou většinu dospívajících a v některých případech také část dospělých. Pokud se ch…
Jak na jarní očistný půst | rady a tipy. Jarní půst dodržovali v době před Velikonocemi již naši předkové. Dnes se již v zimě stravujeme jinak než v d…
Jak urychlit hojení ran | rady a tipy. Rozbili jste si koleno, odřeli loket nebo se řízli při krájení chleba? S většinou drobných ran si poradíte sami…