Přejít k hlavnímu obsahu

Jak udělat kuře na paprice | recept

Kuře na paprice – Recept na kuře na paprice, který nabízíme, je prastarý, osvědčený – ale už na něj hospodyňky zapomněly. Kuře na paprice připravené podle námi „oprášeného“, zmodernizovaného a prakticky vyzkoušeného receptu má slavnostní charakter. Zkuste s námi krok za krokem připravit kuře na paprice – tentokrát trochu jinak. A předem upozorňujeme: Tohle kuře na paprice je opravdu „hrozně“ dobré!

Co je potřeba

  • Suroviny uvedené v článku
  • Kuchyňský náčinek lopatka (obracečka)
  • Pečicí trouba nebo remoska
  • Běžné kuchyňské vybavení
1

Ve starých recepturách se námi popisovaný pokrm označovaný jako kuře na paprice připravoval z kuřete rozsekaného na osminky, a tedy i s kostmi a kůžemi. Našim soudobým zvyklostem a chutím bude spíš vyhovovat, když kuře (nebo jeho části) před přípravou vykostíme. Na „naše“ kuře na paprice si připravíme kuřecí stehna – na každou porci jedno, hladkou mouku, mletou sladkou i pálivou papriku, mletý černý pepř, olej a sůl.

2

Kuřecí stehna opláchneme a vykostíme, viz celý návod Jak vykostit kuře. Z kuřete odstraníme kůži. Tím se nám vykostěné stehno rozpadne na dva plátky – z horní a spodní části. Ale to nevadí. Kosti a kůže dáme vařit, po přidání zeleniny vznikne chutná polévka. Jednu větší cibuli nakrájíme na drobné kostky, aby později byla rychle k dispozici.

3

Vraťme se zpět k receptu na kuře na paprice. Do misky nasypeme půl skleničky hladké mouky, rozmícháme v ní lžičku soli, dvě čajové lžičky sladké a půl čajové lžičky pálivé papriky (když vaříme pro děti, pálivou nedáváme) a dále čtvrt lžičky mletého černého pepře. Promícháme. V mouce plátky vykostěného kuřecího stehna důkladně obalíme (vtlačujeme je do mouky).

4

V kastrolu rozehřejeme olej a pomoučené plátky kuřete v něm zprudka po obou stranách opečeme. Plochou podběračkou (lopatkou) vyjmeme z oleje, odložíme na talíř. Do oleje rychle nasypeme připravenou nakrájenou cibuli. Několikrát rychle zamícháme, orestujeme. Zároveň hlídáme, abychom nepřepálili mouku s paprikou, které v tuku zbyly. Cibuli mírně podlijeme (asi půl deci vývaru, který se nám vaří z kostí a kůží).

5

Na cibuli rozložíme opečené plátky paprikového kuřete. Kastrol přikryjeme poklicí a dáme do trouby vyhřáté jen na 150 stupňů. Dusíme asi 15 minut. Neobracíme. Pak plátky kuřecího masa pokapeme výpek a odkryté prudce zapečeme při 200 °C, aby byla vrchní strana kuřete na paprice lehce křupavá (asi pět minut). Plochou podběračkou plátky masa vyjmeme (aby se nerozpadly).

6

V kastrolu nám zbyl základ tvořený rozdušenou cibulí, paprikou a trochou mouky, která opadala z porcí masa. Můžeme s ním naložit různými způsoby:

  • Buď ji jen rozředíme vývarem a dochutíme solí (paprikou, pepřem).
  • Nebo do základu nasypeme mouku s kořením zbylou z obalování, zamícháme, vysmahnene na tuk a pak zředíme vývarem – dostaneme hustou načervenalou omáčku pro kuře na paprice.
  • A nebo zasmahnutou mouku zředíme vývarem a smetanou – vznikne „klasická“ smetanová papriková omáčka (kuře na paprice se smetanou).
7

Další možná varianta receptu kuřete na paprice: Do základu přidáme ještě jednu velkou cibuli nakrájenou na klínky, dva na proužky nakrájené paprikové lusky a nakonec přidáme tři nebo čtyři na plátky nakrájená rajčata. Okořeníme solí a pepřem, chvíli dusíme pod pokličkou v puštěné šťávě, pak odkryjeme a tekutinu zredukujeme. Připravené „lečo“ přidáme vedle plátků masa.

8

Kuřecí maso rozložené na talíři uchováváme buď přikryté ve chladnoucí troubě, a nebo je před podáváním trochu přihřejeme v mikrovlnce (do šťávy je nevracíme, aby krusta nevlhla). Protože je kuře velmi měkké, manipulujeme s ním jenom za použití lopatky i při servírování na talíř. Šťávu nebo omáčku ke kuřeti na paprice podáváme buď zvlášť, a nebo jím maso pouze podlijeme – paprikový „obal“ musí být dominantní.

9

Takto upravené kuře na paprice výtečně chutná s opečenými bramborami, americkými bramborami nebo pomfrity. Dietnější jsou vařené brambory, dušená rýže nebo zapečené „pusinky“ z bramborové kaše. Vhodnou zeleninovou oblohou pokládanou na talíř jsou rajčata, okurky, papriky a cibulka. Z této zeleniny můžeme také připravit salát, který podáváme zvlášť.

10

Když připravujeme variantu receptu kuřete na paprice s dušenou zeleninou, syrovou zeleninu jako přílohu už na talíř nedáváme. Pokrm ale můžeme dozdobit střikem sladké smetany nebo kopečkem zakysané smetany.

  • Když máme malá kuřecí stehna a nevadí nám kosti, stačí jen stáhnout z kůže a rozseknout na paličku a spodní část.
  • Kdo má rád kůži, může ji ponechat, v troubě dostatečně změkne (v původní receptuře se používá kuře i s kůží).
Autor: jezzina
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak připravit domácí prejt
Dnešní recept se rozhodně nedá považovat za zdravé jídlo, ale občas si dopřát třeba domácí prejt nikomu neuškodí. Prejt byl mojí nejoblíbenější zabíja…
Jak upéct kuře s kopřivovou nádivkou
Kuře s kopřivovou nádivkou | recept. Kuře s nádivkou z kopřiv je typické jarní jídlo. Jeho přípravu si předem naplánujte, budete potřebovat mladé výho…