Přejít k hlavnímu obsahu

Jak v zimě správně dýchat

22. Leden 2021

Řeknete si, že dýchání je pro každého naprostá samozřejmost. Přesto řada lidí dýchá špatně: v drtivé většině případů jsou to zlozvyky, které lze dobře odstranit. Pokud si osvojíme správnou techniku, prospěje to našemu zdraví. Zejména v zimních měsících lze předejít zbytečným zdravotním komplikacím.

1

Zásadní je, abychom se nadechovali nosem, a nikoli ústy. Při nádechu nosem se vzduch filtruje od nečistot, které sice nevidíme, ale jsou obsaženy ve vzduchu. Ty ulpívají na nosní sliznici a pryč se dostanou pomocí sekretu, tedy rýmy. Neméně důležité je, že v nose se vzduch zvlhčí, ale především není tak studený, když se dostane do plic. Dýchání nosem brání tomu, aby ledový vzduch nepoškodil dolní dýchací cesty.

2

Takže kdo dýchá ústy, tomu proudí do dolních cest dýchacích vzduch, který se nestačil zvlhčit, ohřát ani očistit. V ústní dutině navíc vzniká nepříjemné sucho, sliny vysychají. Jejich nedostatek vede k tomu, že organismus se nedokáže ubránit bakteriím, které jsou běžně slinami odváděny pryč.

3

Někdy ale dýchání nosem komplikují nosohltanové nebo patrové mandle. V takovém případě je dobré navštívit otorinolaringologa, který zkontroluje jejich velikost a umístění.

Jestliže se vám dýchá nosem ztěžka, na vině může být i zdeformovaná nosní přepážka. Člověka to pak automaticky svádí k tomu, aby se pohodlněji nadechoval ústy. Na druhou stranu, podle statistiky má nepatrné či mírné odchylky co do velikosti a postavení nosní přepážky až 8 lidí z 10 u středoevropské populace, avšak potíže s dýcháním se projeví jen zhruba u 10 % z nich.  

4

Potíže se objevují také tehdy, když je člověk nachlazený, takže nosní sliznice je překrvená a zbytnělá. Otvor, kudy proudí vzduch, se tím významně zúží.

5

Jak tedy vypadá správné dýchání?

Nadechujeme se nosem, pomalu a důkladně, aby se vzduch stačil zvlhčit a jeho teplota se přizpůsobila té naší. Nezapomínejme na to, že důležitou práci vykonává bránice.

Někteří lidé se nadechují pouze do horní části hrudníku, takže břicho zůstává bez pohybu a často se zvedají pouze klíční kosti. Takovéto mělké dýchání je nedostačující, a proto je nutné osvojit si správnou techniku, aby plíce získávaly díky každému nádechu dostatek kyslíku. Stejně tak dbejme na důkladný výdech: tím se tělo zbavuje škodlivin a vytváří se prostor pro vzduch, který přijde s dalším nádechem.

Autor: MARTI
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak urychlit léčbu modřin
Jak urychlit léčbu modřin | rady a tipy. Modřina je nevzhledná, nechtěná ozdoba, které se chceme co nejdříve zbavit. To platí zejména tehdy, pokud je…
Jak využít angínovník
Jak využít angínovník | rady a tipy. Angínovník čínský je léčivá bylinka pocházející z východní Asie. Můžete ji však pěstovat i v našich podnebních po…
Jak vybavit domácí lékárničku
Jak vybavit domácí lékárničku | rady a tipy. Dobře vybavená domácí lékárnička by neměla chybět v žádné domácnosti. Obinadlo, dezinfekce, lék proti prů…