Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vyjít s pěnězi

04. Listopad 2015

Vystačit s penězi je u mnohých lidí a v rodinách velký problém. Obzvlášť tam, kde rodinné příjmy jsou nízké a skutečně není z čeho ušetřit. Je nutné hodně přemýšlet a zvažovat, co si můžeme dovolit koupit, abychom pak nezůstali týden před výplatou zcela bez prostředků a neměli navíc ještě zaplacený nájem nebo složenky, na které již nezbylo. Půjčky nejsou řešení, to je začarovaný kruh a propadání se do stále hlubší propasti dluhů. Řešením je rozvaha, šetrnost a kalkulace.

1
Rozdělení penězVětšinou nám chodí výplata na účet, starší lidé nemají k založení účtu vztah a důvěru a tak si pro ně chodí sami na poštu. Jakmile peníze obdržíte, hned vyčleňte peníze, které je nutné použít na zaplacení nájmu a složenek. Tyto peníze jakoby nemáte, nesmíte s nimi počítat, a nepřipusťte si variantu, že je nutně potřebujete na něco jiného a za týden, až ušetříte, že je tam dáte. To nefunguje, již je mít nebudete, neboť z toho mála se vám nepodaří vrátit celou částku. Vaše filosofie musí být jednoznačná, tyto peníze, i když je teprve budete investovat, již prostě nemáte. Ale buďte na druhou stranu optimističtí. I když je to velká položka za nájem a složenky, ale máte jistotu celý měsíc, rok a další roky, když budete poctivě a včas platit, že máte zázemí, dobré bydlení, střechu nad hlavou, což vám nikdo nemůže vzít. Rozpočet na celou domácnost, potraviny, drogerie, hygienické potřeby, dětem na školní pomůcky, občas nebo pravidelné kulturní a sportovní akce můžete mít zkalkulovaný na celý měsíc, týden nebo den. Pokud některé období v měsíci rozpočtově překročíte, musíte následující dny nebo období ušetřit a vykompenzovat ztrátu, jinak nevyjdete s penězi.
2
Nestravujte se v restauracíchVařte raději doma, vyjde vás to levněji. Pokud celá rodina se denně stravuje v rychlých občerstveních nebo restauraci, ruinuje to vaši peněženku. Doma si také můžete uvařit na co máte chuť a ještě ušetříte.
3
Nakupujte v akcíchSupermarkety nás lákají na slevy, věčně podbízející se letáky nás někdy obtěžují, ale všichni víme, že na slevách se dá ušetřit. Hlídejte si slevy a využijte vždy levnější nabídku, váš skromnější rozpočet to pozitivně ovlivní.
4
Šetřete jak se dáZamyslete se nad tím, kolik denně utratíte za jídlo, pití, za dopravu a zredukujte výdaje. Kupujete si denně kávičku z automatu, chodíte pro svačinu do kantiny nebo nejbližšího občerstvení, pak si zajdete na oběd, na odpoledne si koupíte nějaké pečivo, zákusek nebo ovoce a až večer pak něco přichystáte pro celou rodinu. Vaše výdaje, tedy pro jednoho člena rodiny, dosáhnou stokoruny nebo i víc.Pak si tedy spočítejte, kolik vás to stojí za měsíc. Přehodnoťte výdaje, a ušetříte až polovinu denní částky, když si kávu uvaříte ze svého sáčku na pracovišti, svačinu si můžete přichystat předem doma a pořídíte ji také levněji. Ani oběd nemusí být vždy finančně náročný, někdy si ho můžete přinést z domova, jindy si dejte nějakou levnější variantu. Opravdu, jde-li do tuhého, tak se ušetřit musí a dokážete to.
Autor: Jirina Novakova | Zobrazit autorská práva

Zdroj: www.sxc.hu/ Foto: Marius Largu

Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak vybrat spořící účet
Obrázek není k dispozici
Jak žádat odklad exekuce
Obrázek není k dispozici
Jak napsat dohodu o provedení práce 2012