Přejít k hlavnímu obsahu

Jak upéct domácí chléb s přídavkem brambor | recept

Chléb s přídavkem brambor | recept. Pečení domácího chleba se stává velmi oblíbenou činností. Moderní je způsob pečení za pomocí kvásku. Existují seznamy míst, kde seženete kvásek i různá diskusní fóra, kde poradí, jak si vlastní kvásek vyrobit. Recept, který nabízím, je s droždím. Chléb je rychleji hotov, kynutí netrvá tak dlouho, jako při použití kvásku. Do těsta se přidávají brambory a díky nim chléb vydrží dlouho vláčný. Chléb se může péci jen z pšeničné mouky, ale já mám vyzkoušenou kombinaci pšeničné a žitné.

Co je potřeba

  • 1 kg hladké pšeničné mouky (nebo 700 g pšeničné a 300 g žitné)
  • 200 g den předem vařených brambor
  • 3 polévkové lžíce 8% octa
  • 2 navršené kávové lžičky soli
  • 1 kávová lžička drceného kmínu
  • 42 g droždí (1 kostička)
  • 1 kávová lžička cukru
  • 700 ml vody
1

Jako první krok si necháme vzejít droždí. Do poloviny potřebného množství vlažné vody (350 ml) přidáme kávovou lžičku cukru a kostku droždí. Promícháme a necháme na teplém místě vzejít. Nádobu volte větší, droždí hodně nabyde.

2

Zatímco droždí pracuje, připravíme si do větší misky ostatní suroviny. Prosijeme mouku, přidáme sůl, kmín a najemno rozstrouhané vařené brambory. Rukama důkladně promícháme brambory v mouce, tak, aby tam nebyly hrudky. Dá to trochu práce, ale je to důležité.

3

Když máme promíchané brambory s moukou, mělo by být droždí připravené. Droždí stěrkou vyškrábneme do mouky, přidáme 3 polévkové lžíce octa a druhou polovinu vody. Trochu vody nechte stranou, potřebné množství záleží na obsahu lepku v mouce. Někdy se stane, že stačí 600 ml vody. Přidat vodu je jednodušší, než přidávat mouku. Přidáním mouky se změní kvalita chleba k horšímu. Těsto se poměrně dlouho zpracovává. Nejprve vařečkou, pak na kuchyňské desce rukama. Zpočátku se dost lepí, ale nelekejte se, po chvíli se lepit přestane. Těsto necháme kynout v zakryté míse na teplém místě. Asi po hodině kynutí těsto zdvojnásobí velikost.

4

Vařečkou ho promícháme a rukama vytvarujeme bochník, který necháme kynout v ošatce nebo jen tak na pomoučeném plechu. Při kynutí na plechu nebude mít chléb pomoučený povrch, podle mě je to lepší. Ale proti gustu :) Ošatku i chléb na plechu přikryjeme a necháme kynout ještě asi 40 minut.

5

Máme-li chléb již vykynutý, vyklopíme jej opatrně z ošatky na pomoučený plech. Zapneme si troubu na teplotu 200 °C, chléb se musí vkládat do předem vyhřáté trouby. .

6

Aby se nám bochník nerozjížděl, po obvodu ho obtočíme pruhem složeného alobalu. Chléb dáme do trouby společně s kastrůlkem studené vody. Kastrůlek položíme na dno trouby pod plech s chlebem. Pečeme 10 minut, pak teplotu snížíme na 180 °C, vyjmeme kastrůlek s vodou a chléb dopékáme. Občas povrch bochníku potřeme vodou.

7

Chléb bude upečený asi za hodinu, vyzkoušejte to špejlí. Chléb je lepší péci raději déle. Vyndá-li se z trouby moc brzy, většinou klesne. Pečený chléb nechte zchladnout na mřížce a krájejte až vychladlý. Z tohoto množství je jeden velký, nebo dva malé bochníky. Chléb vydrží 5 dní vláčný.

Autor: Mirka K. | Zobrazit autorská práva

Foto archiv Mirka K.

Hodnocení

Já s domácí pekárnou nemám vůbec žádné zkušenosti, ale je to těsto jako každé jioné, nevidím důvod, proč by to nešlo. Snad se vyjádří někdo, kdo pekárnu používá.

poetkavlasta (neověřeno) | So, 05/28/2016 - 14:21

Chtěla bych se optat, zda by šel tento chlép péci i v domácí pekárně. Nedávno jsem si ji koupila a peču si chleba, je moc dobrý. Je mnoho druhů i způsobů receptůry, já teprve začínám, tak musím ještě spoustu věcí vyzkoušet. Vlasta

Lola (neověřeno) | So, 04/09/2016 - 14:58

Zajímavé, inspirativní, výborné. Ti, kteří JakTak vytvářejí, jsou mistry v oboru. Díky všem. Lo.

Další zajímavé články

Ořechový chléb | recept. Pečení domácího chleba je zábava a peče ho spousta lidí, stačí zabrousit do některých internetových diskusí. Také jste této „…
Pivní chléb | recept. Chléb patří mezi základní potraviny, které nakupuje každý. V obchodech regály přetékají množstvím druhů a tvarů. Dávno neplatí,…