Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat orchideje doma

Pestré květy exotických orchidejí zdobí parapety stále více domácností. Nesprávná péče a mnoho začátečnických chyb bohužel způsobuje, že většina z těchto rostlin již podruhé nevykvete a dříve nebo později skončí v popelnici. Jak tedy orchideje správně pěstovat? Jak pěstovat orchideje doma?

Co je potřeba

orchideje substrát hnojivo světlo vhodná teplota

1

Teplota Většina orchidejí, které jsou běžně k dostání na našem trhu jsou orchideje teplomilné, patří mezi ně např. tolik oblíbeným Phalaenopsis, který lze doporučit pro začátečníky. Žádná teplomilná orchidej nesnese dlouhodobě teploty nižší než 20 °C. Zajistit tuto podmínku v bytech nebývá problém. O něco hůře jsou na tom orchideje, které vyžadují období klidu, aby bohatě vykvetly. Mezi ně patří Cattleya, Dendrobium, Cymbidium, Oncidium nebo Cambria. Tyto orchideje vyžadují přes zimu teplotu okolo 15 °C až 16 °C a samozřejmě dostatek světla.

2

Světlo Světlo je dalším důležitým faktorem pro správné pěstování orchidejí. Orchideje vyžadují jasné rozptýlené světlo až polostín, i když některé druhy lze opatrně navyknout i na přímé slunce. Je to pochopitelné vzhledem k jejich domovskému prostředí, kde rostou ve stínu stromů. Nejnáročnější na světlo jsou orchideje druhů Brassavola, Dendrobium, Cattleya, Vanda, Oncidium nebo Laelia. S polostínem se spokojí naopak Phalaenopsis, Paphiopedium, Bulbophyllum nebo Coelogyne. Světlo je důležité hlavně v zimě, kdy je orchideje doslova nutné nalepit na okno. Nedostatek slunce se projevuje bledostí, vytáhlostí a špatným dozráváním pupenů. Při větší míře osvětlení se listy zbarvují dočervena. To je v pořádku, problém by nastal až ve chvíli, kdy by listy začaly žloutnout a opadávat nebo dokonce osychat.

3

Zálivka a rosení Různé druhy orchidejí mají různé nároky na zálivku, nelze tedy říct, jak často máme orchideje zalévat. V úvahu je nutné vzít také vlhkost vzduchu a množství světla. Všeobecně platí, že při zálivce je dobré květináč vydatně prolít, ale před dalším přísunem vody nechat alespoň částečně vyschnout. Nejlepší je zalévat večer, čímž se přirozeně kopíruje koloběh vody v přirozeném prostředí orchidejí. Nejvhodnější je voda měkká bez minerálů – dešťová. O něco hůře je na tom voda kohoutková a úplně nevhodná je tvrdá studniční voda. Nejde-li to jinak, použijte před zálivkou prostředky na úpravu vody. Rosení je pro orchideje také důležité. V bytových podmínkách vyžadují rosení každý den. Nic se ale neděje, pokud občas zapomenete. Pro takové případy postavte květináč na misku s vlhkými oblázky. Při rosení se voda nesmí dostat na květy!

4

Substrát a hnojení Orchideje pěstujeme ve speciálním vylehčeném substrátu s podílem kůry, který koupíte v květinářství. Tento substrát je poměrně chudý na živiny, proto je důležité pravidelné hnojení. Použít můžete speciální hnojivo pro orchideje nebo plnohodnotné hnojivo pro pokojové rostliny bez obsahu vápníku. Orchideje se zimním obdobím klidu během této doby nehnojte, teplomilné orchideje můžete vyživovat celoročně. Orchidejím nesvědčí ani časté přesazování. Bohatě postačí jednou za tři roky a to i tehdy, kdy kořeny úplně vyplňují květináč. Většina orchidejí totiž roste epifyticky přichycená na kůře stromů, takže jim tyto podmínky vůbec nevadí. Po přesazení rostliny asi osm týdnů nehnojte.

Zastřihávání orchidejí Určitě jste už slyšeli, že květní stonek např. u orchidejí druhu Phalaenopsis by se po odkvetu neměl odstraňovat není-li seschlý. To je pravda, protože orchidej potom ochotně vykvete znova. To ale platí jen po prvním kvetení, po tom dalším stonek odstraňte. Pokud to neuděláte, rostlinka sice nejspíš vykvete znovu, ale zbytečně se tím vysiluje. A navíc žádná další násada květů nikdy není tak bohatá jako ta první.

Autor: notburga | Zobrazit autorská práva

Foto: Wong Mei Teng; zdroj: sxc.hu
Foto: Fran Flores; zdroj: sxc.hu
Foto: Patrick Hajzler; zdroj: sxc.hu
Foto: John Nyberg; zdroj: sxc.hu

Hodnocení
Dojivová (neověřeno) | Pá, 05/20/2016 - 09:06

Orchidee nasadí poupada na květ, nevykvetou, ale opadají. Má se přidávat hnoivo i během kvetení? proč poupata opadají? Děkuji

Dojivová (neověřeno) | Pá, 05/20/2016 - 09:06

Andrea V. (neověřeno) | Ne, 10/18/2015 - 23:36

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, když mi opadaly květy z orchidee,ale není nic vidět že by chtěla kvést, listy jsou nádherné,zelené, ale mám místo krásné orchidee jen klacek :-/ co s tím?

Další zajímavé články

Víte, jak zazimovat muškáty? Muškáty (nebo také pelargonie) jsou víceleté rostliny, které jsou díky svým krásným bohatým květům hojně používány na ozd…