Přejít k hlavnímu obsahu

Jak správně sedět u počítače

10. Srpen 2016

Bolavá záda, natažené šlachy, opuchlé oči a mnohé další zdravotní potíže může vyvolat špatný posez u počítače. Jaká je tedy správná ergonometrie a jak se můžeme těmto problémům vyvarovat?

1
Pravé úhly: Vyjdu z toho, že drtivá většina z nás u počítače sedí. Pak bychom měli dodržovat pravidlo "pravých úhlů". To znamená, že bychom měli mít pravý úhel mezi chodidlem a holení, mezi holení a stehnem, stehnem a páteří a v neposlední řadě i mezi předloktím a paží. To může být dost náročné, ale správný posez nám může ulehčit celá řada "vychytávek", jako například židle s opěrkami.
2
Myš a klávesnice: Myš i klávesnice by měly být především ve stejné výšce. Pro tělo není nic horšího, než když je jedna ruka výš a druhá níž. Dále by měly být umístěné na dostatečně velké ploše tak, abychom při psaní mohli mít položené ruce na stole, tedy nikoliv na hraně stolu. velmi dobré jsou ergonometrické klávesnice, umožňující lepší rozložení prstů. Při koupi vyzkoušejte několik myší a vyberte si tu, která Vám nejlépe sedne do ruky.
3
Monitor: Monitor by měl být umístěn tak, abychom horní hranu monitoru měli v úrovni očí. Předejdem tak bolestem krční páteře. Vzdálenost by měla být mezi 50–70 cm, tedy zhruba na délku paže. Velký důraz bychom měli věnovat správnému nastavení jasu a kontrastu monitoru, aby nás z něj zbytečně nebolely oči.
4
Celkové uspořádání pracoviště: Pracoviště by mělo být uspořádáno tak, aby nám umožňovalo správný ergonomický posez. Ideální jsou tedy přímo počítačové stolky, které umožňují správné umístění monitoru a klávesnice. Není nic horšího, než když máme klávesnici skoro kolmo na monitor, protože to jinak na stůl nelze poskládat.

Správná ergonometrie je velmi důležitá a její zanedbávání Vám může způsobit, řadu problémů.

Autor: Holby
Hodnocení
Sváťa (neověřeno) | St, 10/31/2012 - 17:25

Cvičení v kanceláři je super, hlavně pokud vás z dlouhého sezení bolívají záda. Já jsem začal cvičit asi před půl rokem, trošku se to zlepšilo, ale kolega mi ještě doporučil koupit si lepší židli k PC. Prošel jsem trošku web a našel židli Spinalis, na kterou jsou všude kladné ohlasy. A musím říct, že jsem velmi příjemně překvapen. Opravdu mi odezněly bolesti a cítím se teď skvěle. Hned se člověku chodí do práce s větší chutí :)

Další zajímavé články

Nakupování věcí na internetu je v současné době již zcela běžné. Nejen že ušetříte spoustu času, ale mnohdy dokonce i peníze. Zboží si navíc můžete v…
Domácí houbové koření | recept. K výrobě domácího houbového koření využijete i malé kousky hub, které vznikly při krájení plátků na sušení.…