Přejít k hlavnímu obsahu

Jak udělat rajčatovou omáčku | recept

Tipy na rajčatovou omáčku pro kuchařské začátečníky. Rajčatová omáčka nemusí nutně být tou „rajskou“, která českého strávníka provází od mateřské školy až po jídelnu v domově seniorů, a která je prubířským kamenem každé kuchařky. Trochu alibistický výraz rajčatová omáčka nám otevírá prostor ke kreativitě. Jak udělat rajčatovou omáčku, i když třeba vaření není naší nejsilnější stránkou?

Co je potřeba

kuchyňské vybavení a zařízení

rajčata

koření a suroviny podle receptu

1

Rajčatovou omáčku připravujeme nejčastěji k těstovinám nebo k rýži. Udělat rajčatovou omáčku s těstovinami nezabere víc než půl hodinu, proto se do jejího vaření mohou pustit i ti, kterým kuchyňské práce připadají jako neefektivně strávený čas. Rajčatovou omáčkou může „pozvednout“ i trochu fádní grilované kuře či stále stejné karbanátky. Rajčatová omáčka výtečně dochutí doma pečené nebo fritované brambory („americké“ či hranolky).

2

Na rajčatovou omáčku využijeme přezrálá, měkká nebo ledničkou už trochu „unavená“ rajčata. Nebo kroupami poškozená či jinak vzhledově nehezká rajčata. Poškozená a nevzhledná místa vyřežeme. Nikdy ale nepoužíváme rajčata nahnilá nebo plesnivá, ty ani neořezáváme, taková hned likvidujeme.

3

Základ rajčatové omáčky bude vždy tvořit cibule dozlatova osmažená na oleji. Cibulí se nikdy nic nezkazí, omáčka bez cibule má „jalovou“ chuť. Cibuli můžeme nasekat na drobné kousky, na kroužky (krájeno přes vrstvy) nebo měsíčky (krájeno po délce).

4

Základní postup. Na osmaženou cibuli nasypeme na malé kousky nasekaná rajčata (na jednu porci asi tak tři, záleží na velikosti). Promícháme s cibulí, mírně osolíme, opepříme, stáhneme plamen, přiklopíme poklicí a necháme asi deset minut velmi zvolna dusit ve vlastní šťávě. Pak ochutnáme, podle vlastního uvážení dochutíme solí, troškou cukru, pepřem, mletou paprikou, případně trochu naředíme vodou – a nejjednodušší rajčatovou omáčku máme hotovou.

5

Rajčatová omáčka s paprikami. Na osmaženou cibuli přidáme dvě na malé kousky pokrájené papriky. Chvíli dusíme. Pak nasypeme čtyři sekaná rajčata, trochu podlijeme vodou, osolíme a rozdusíme. Zelenina musí být nakrájená na velmi malé kousky, jinak by omáčka měla charakter leča (bude ovšem chutnat podobně). Dochutíme pepřem, mletou parikou nebo chilli.

6

Rajčatová omáčka s česnekem. Nakrájenou cibuli necháme zezlátnout, pak na ni vložíme čtyři stroužky česneku rozsekaného nebo nakrájeného na tenké plátky, asi třikrát zamícháme (česnek se rychle připaluje) a hned vložíme rajčata nasekaná na drobné kousky. Osolíme, okořeníme sušenou bazalkou, solí a velmi zvolna dusíme ve vlastní šťávě. Je-li třeba, mírně podléváme. Máme-li čerstvou bazalku, natrháme lístky a posypeme jimi jednotlivé porce (čerstvou bazalku nevaříme).

7

Rajčatová omáčka se žampiony. Osmažíme jednu cibuli, přisypeme čtyři nasekaná rajčata, osolíme a napolo rozdusíme. Pak vsypeme na plátky pokrájené tři či čtyři žampiony, trochu podlijeme vodou, osolíme, připepříme, dodusíme. Můžeme dochutit mletou sladkou nebo i trochu pálivou paprikou. Chceme-li mít omáčky víc, přelijeme trochu víc vody a v závěru zahustíme vrchovatou lžicí hladké (nebo polohrubé) mouky rozmíchané v troše vody, mléka nebo smetany.

8

Rajčatová omáčka studená. Dvě pevná rajčata nasekáme na maličké kousky, právě tak jednu malou cibulku. V misce smícháme s trochou dobré majonézy (pokud možno bez emulgátů), přisolíme. Kořenit můžeme: pepřem, čerstvou bazalkou, provensálským kořením, ostřejší paprikou, česnekem nebo kari kořením (případně si rajčatovou omáčku rozdělíme na dvě části a každou okořeníme jinak). Podáváme jako dip k pečivu, k opečeným či smaženým brambůrkům nebo k takovým jídlům, kde bychom jinak dodávali tatarskou omáčku.

Autor: eliska1544 | Zobrazit autorská práva

Foto receptu na rajčatovou omáčku: autorka

Hodnocení
Aleš Točka (neověřeno) | Pá, 07/05/2019 - 01:07

Tak to je fakt super recept, ale dají se koupit i dobré rajčatové omáčky v Lidlu. Odkaz příkládám do svého jména, tak mrkněte. :)

poetkavlasta (neověřeno) | So, 03/05/2016 - 16:21

Já dělám rajskou omáčku takto a není vůbec jalová.
V nerezhovém kastrolu si udělám zlatavou jíšku na másle, Tu postupně rozředím vodou a přidám dvě malé konzervičky rajského protlaku. Dle své chuti osolím a dám asi 20 kostek cukru. Kousek skořice a jeden hřebíček. Nechám provařit
dochutím a vložím do omáčky malou skleničku svého kečupu, který mám výborný - alespoň dle mojí chuti. Nechám ještě přejít var a servíruji s houskovým knedlíkem a vařeným masem z polévky. Takto mám tuto omáčku nejraději. S rýží nebo těstovinami mi to připadá takové "měkké" do žaludku, necítím se z toho dobře.
Teď odebírám obědy z protějšího hotelu, kde vaří Poláci. Jejich kuchyně mi často nevyhovuje. Jejich rajská omáčka bykla kyselá a nijak moc chutná.
Vlasta
Teď odebírám ob+ědy

Další zajímavé články

Pizza z polenty | recept. Polenta je kaše připravená z kukuřičné mouky nebo krupice rozmíchané ve vodě. Podává se jako samostatný pokrm i jako příloha…