Přejít k hlavnímu obsahu

Jak uvařit rajčatovou omáčku (sugo) na zimu | recept

Rajčatová omáčka | recept. Rajčatová omáčka je v kuchyni všestranně využitelnou surovinou. V obchodní síti máme na výběr mnoho druhů, ale domácí je domácí. Teď je právě čas na přípravu zásob. V zimě určitě oceníte výbornou kořeněnou chuť omáčky, uvařené podle tohoto receptu. Hotová rajčatová omáčka se dá použít jako základ na pizzu, do dušených pokrmů nebo k těstovinám.

Co je potřeba

  • 2 kg rajčat
  • 300 g cibule
  • 6 stroužků česneku
  • řapíkatý celer
  • 2 kávové lžičky soli
  • 2 kávové lžičky krupicového cukru
  • tymián
  • 2 bobkové listy
  • citronová nebo pomerančová kůra
  • 250 ml vody nebo suchého bílého vína
  • 4 lžíce olivového oleje
1

Připravte si všechny potřebné suroviny. Zeleninu očistěte a omyjte. Cibuli nakrájejte na kostičky, česnek na plátky a řapíkatý celer na kousky. Na omáčku je nejlépe použít rajčata oválná, která nemají moc šťávy. Pokrájejte je na větší kusy a odstraňte z nich semínka.

2

Na větší a hlubší pánvi rozehřejte olivový olej. Přidejte nakrájenou cibuli, česnek a řapíkatý celer. Míchejte asi 10 minut než cibule zesklovatí. Řapíkatý celer je v receptu důležitá surovina, kterou nelze vynechat. Dodává omáčce kořenitou chuť.

3

Po deseti minutách přidejte očištěná rajčata, sůl, cukr a podlijte vodou nebo vínem. Promíchejte. Do promíchané rajčatové směsi přidejte několik snítek čerstvého tymiánu a bobkové listy. Čerstvý tymián je možné nahradit sušeným. Místo tymiánu je v omáčce chuťově příjemná šalvěj nebo dobromysl (oregano). Zároveň s kořením přihoďte kousek citronové nebo pomerančové kůry. Kůra nesmí být chemicky ošetřena.

4

Omáčku nechte v nezakryté nádobě vařit asi hodinu, dokud se většina tekutiny nevypaří. Ke konci varu nezapomeňte vyjmout vložené koření. Hotová omáčka je hustá a zredukovaná asi na polovinu původního množství. Kdo chce, může omáčku rozmixovat. Získá hladkou omáčku podobnou kečupu. Já nechávám omáčku s kousky. Používám ji většinou na špagety a pizzu, vypadá to lépe.

5

Ještě horkou rajčatovou omáčku naplňte do sklenic. Po vychladnutí vydrží v lednici 3 měsíce. Jestliže ji zavaříte, vydrží 1 rok (minimálně). Sterilujte 20 minut při teplotě 80 °C. Z tohoto množství jsou 4 sklenice o obsahu 370 ml – 400 g a trocha na talířek k ochutnání. Omáčka se musí rozležet, aby se propojily chutě.

Autor: Mirka K.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak upéct pizzu z polenty | recept
Pizza z polenty | recept. Polenta je kaše připravená z kukuřičné mouky nebo krupice rozmíchané ve vodě. Podává se jako samostatný pokrm i jako příloha…
Jak udělat rajčatovou omáčku | recept
Tipy na rajčatovou omáčku pro kuchařské začátečníky. Rajčatová omáčka nemusí nutně být tou „rajskou“, která českého strávníka provází od mateřské škol…