Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat citrusy v zimě

Citrusy patří mezi subtropické rostliny, vyhovuje jim proto vyšší teplota, přiměřená zálivka a dostatek slunce. Přesto však přes zimu nejsou v našich domech či bytech spokojené. Vyžadují totiž chladnější zimování, které je nezbytné pro jejich správný růst a vývoj.

Co je potřeba

citrusy

1

V zimě se citrusům bude nejlépe dařit v zimní zahradě. Málokdo si ale takový luxus může dovolit. Majitelé zasklených balkonů se mohou podmínkám speciálních skleníků velmi přiblížit, ale pokud zrovna nepatříte mezi ty šťastné, nevadí. Citrusům se dobře povede kdekoliv, kde se průměrná denní teplota pohybuje okolo 15–20 °C (v noci pak mezi 12–15 °C). Tato kritéria obvykle dobře splňují nevytápěné chodby nebo ložnice. V panelácích stojí za zvážení i společné prostory (např. haly).

2

I při nízkých teplotách potřebují citrusy dostatek světla. Nejvíce ocení místo přímo u jižního nebo západního okna. V případě nedostatku slunečního záření začnou shazovat plody a později i listy. Malé ztráty nevadí, ale masivní opadání více než poloviny listů by mohlo rostlinu ohrozit.

3

Další zrádnou podmínkou přezimování citrusů je zálivka. Citrusům nevadí občasné úplné vyschnutí jejich kořenového balu, mnohem nebezpečnější je pro ně přelévání. Stále mokrý substrát podporuje bujení houbových chorob a uhnívání kořenů. Lepší je tedy citrusy nechat každý třetí nebo čtvrtý týden úplně vyschnout a poté pokračovat s mírnou zálivkou a to až do dubna.

4

Během zimy citrusy samozřejmě nepřihnojujeme, netvarujeme střihem, nepřesazujeme a ani jinak nezasahujeme do jejich klidového vegetačního období. Nezapomeneme také pravidelně kontrolovat jejich celkový zdravotní stav. Na mladých výhoncích se někdy mohou objevit mšice nebo puklice. V takovém případě použijeme speciální postřik a to ihned. Čekání do jara by se nemuselo vyplatit – škůdci se na pokojových rostlinách dokáží množit velmi rychle!

Krásným a nenáročným citrusem je kumquat (na hlavním obrázku), který chladné zimování nevyžaduje a hodí se proto i do běžných panelákových bytů.

Autor: notburga
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat mandarinku
Pěstování mandarinky. Mandarinka je citrus, jehož domovem je Čína a Japonsko. Jedná se o stálezelený, bohatě rozvětvený keř dorůstající do výšky až tř…
Jak využít ostružiník | rady a tipy
Jak využít ostružiník | rady a tipy. Z ostružiníku často používáme pouze tmavé chutné plody – ostružiny. Ostružiny jsou velmi zdravé a mají celou řadu…
Jak zdravě solit