Co je potřeba

Kuchyňské vybavení
Suroviny podle konkrétního předpisu

1

Paštiky jsou tak zvaně uzenářské výrobky, které se vyrábějí většinou z předem tepelně upraveného masa (nebo alespoň dílu masa) a na závěr se znovu tepelně upravují. Na výrobu paštik se nejčastěji používá maso vepřové, drůbeží, telecí (když je k mání) a dále játra nebo vykostěné ryby. Zvolené maso se nejprve uvaří nebo podusí na cibuli a následně jemně rozmixuje s kořením a ingerdiencemi podle konkrétního předpisu.

2

Do řídké fáše se přidá víceprocentní smetana nebo vejce, což při varu maso spojí. Jestliže na výrobu paštiky použijeme řeznicky méně hodnotné maso (například kuřecí křídla s kůží), které má vysoký obsah kolagenu, paštika po vychladnutí ztuhne i bez smetany či vajec. Paštiku není třeba zahušťovat moukou nebo strouhánkou. Jednak se tím snižuje nutriční hodnota pokrmu, jednak tím paštika získá chuť sekané či prejtu.

3

Typickým kořením pro paštiky jsou nové koření, bobkový list, hřebíček a pepř. Koření utlučeme najemno, respektive umeleme nahrubo. Můžeme použít i komerčně připravené směsi určené na paštiky. Další chuťovou složkou paštiky tvoří osmažená cibule a do směsi často přidávaná uzená slanina či špek. Tenkými plátky slaniny nebo špeku se paštika rovněž častokrát obkládá při závěrečné tepelné úpravě.

4

Domácí paštiky vaříme nebo pečeme v páře. Buď směsí naplníme pekáček, terinu nebo zapékací misku s poklicí nebo dáme paštiku do širších a nižších zavařovacích sklenic (masovky). Zvolené nádoby vložíme do vodní lázně (nebo do trouby na pečicí plech podlitý vodou). V pekáčku nebo v misce vaříme tak dlouho, dokud není paštika uprostřed tuhá. Sklenice vaříme minimálně půl hodiny při 100 °C.

Kdybychom některou složku (třeba játra) použili podle receptu v syrovém stavu, je třeba paštiku vařit hodinu. Proč v páře? Paštika nevyschne. Při vychládání se do ní zpět vsákne teplem puštěná šťáva a paštika je dobře roztíratelná.

5

Recept na paštiku z kuřecích křídel (vhodná pro děti a nemocné)

Kilogram kuřecích křídel (nebo skeletů) uvaříme doměkka. Maso a kůže obereme z kostí a jemně rozmixujeme se třemi hřebíčky, pěti kuličkami nového koření, 100 g uzeného špeku nebo anglické slaniny (předem nakrájet), jednou osmaženou cibulí a jedním kelímkem šlehačky. Dochutíme solí a mletým černým pepřem. Dáme zavařit. Do této směsi můžeme pro změnu rozmixovat dvě vařené mrkve, dvě petržele a kousek celeru. Když vynecháme špek, je paštika skoro bez tuku a mohou ji jíst i lidé se šetrnou nebo redukční dietou. Paštika neobsahuje žádnou mouku, a proto je vhodná i pro bezlepkovou dietu a dělenou stravu.

6

Recept na jednoduchou játrovou paštiku

Půl kilogramu jater opečeme na 100 gramech slaniny se dvěma cibulemi, třemi hřebíčky, třemi kuličkami nového koření a jedním bobkovým listem. Udusíme doměkka a rozmixujeme s kelímkem smetany, jedním vejcem, solí a mletým pepřem. Ve vodní lázni paštiku půl hodiny vaříme. Játrová paštika je hotová.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.42857
Average: 4.4 (7 votes)