1

Obsah živin v chlebu Chleba obsahuje téměř všechno, co naše tělo potřebuje - uhlovodany, bílkoviny, minerální látky, vitamíny. Ale ne každý chléb je stejně výživný.

2

Stupeň vymletí mouky Obilná zrna jsou obalena buničitou slupkou a proto musí být umleta nebo rozdrcena pro lepší stravitelnost. Vysoký stupeň vymletí neznamená, že je mouka jemnější, ale to, že obsahuje mnoho minerálních látek. Druhy mouky se značí typovým označením, které udává obsah minerálních látek.

3

Chléb celozrnný je nejzdravější Je to proto, že obsahuje všechny součásti zrna, tedy i klíčky a slupky. Celozrnná mouka má vysoký stupeň vymletí a proto je bohatší na bílkoviny a vitamíny. Celozrnný chléb bývá tmavší. Platí zásadní pravidlo, že tmavý chléb je výživnější, než světlý.

4

Chléb z bílé mouky Na výrobu bílého chleba se používá mouka, mletá pouze z vnitřní části zrna. Obsahuje hodně škrobu, důležité a hodnotné vitamíny B a E, které se nachází převážně ve slupce, však chybějí. Tento chleba může chutnat lépe, že je jemnější, nadýchanější, ale to je všechno. Právě proto, že zrno je zbaveno důležitých vitamínů a minerálních látek, je tmavý chléb cennější a zdravější.

5

Chléb se zapečenými olejnatými rostlinami Tento chleba je velice kvalitní, neboť celá semena olejnatých rostlin obsahují mnoho nenasycených mastných kyselin. Tím se chleba stává chutnější a kvalitnější, zejména, pokud je z celozrnné mouky.

6

Chléb Knäckebrot a Graham Je to chleba z pšeničné nebo žitné mouky nebo ze žitného celozrného šrotu. Je velice výživný. Celozrnný chleba ze smíšené, hrubé pšeničné a žitné mouky s vysokým obsahem otrub, je hrubě vymletý, ale má výraznou chuť. Pro někoho méně lákavý, ale navýsost zdravý. Bezlepkový chléb je vyroben specifickou technologií jako dietní.

7

Na závěr bohužel jeden negativní poznatek. Někteří výrobci klamou a barví bílou mouku karamelem. Proto některé pečivo a chleba jsou až nepřirozeně tmavé (až dočokoládova) a ač tedy dražší, kvalitou málo hodnotné.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
5
Average: 5 (2 votes)