Přejít k hlavnímu obsahu

Jak uchovávat kvásek

04. Květen 2019

Jak uchovávat kvásek | rady a tipy. Řada z nás si pochutnává na domácím chlebu, který si dopřává díky kvalitnímu kvásku. Nezapomínejme na to, že kvásek je živý organismus a byla by škoda o něj přijít, protože nevíme, jak o něj pečovat. Jak to ale udělat, když třeba potřebujeme odjet z domova na delší dobu pryč? Máme ho rozdat sousedům nebo existují způsoby, jak ho i po dobu naší nepřítomnosti uchovat?

Co je potřeba

chlebový kvásek, skleněná lahev s víkem

1

Připomeňme si, že kvásek je vlastně živý organismus. Jde o celý komplex mikroorganismů, které se živí škrobem, obsaženým v mouce. Nejčastěji se používá kvalitní žitná mouka. Při těchto metabolických procesech vzniká mimo jiné oxid uhličitý, který kypří, a kyselina mléčná. 
Ke svému životu potřebuje kvásek pravidelně dodávat dobré krmivo, a tím je mouka a voda. Potud je vše v pořádku, mikroorganismy si žijí svůj život a nemusíme si s nimi dělat starosti. 

2

Běžně se kvásek skladuje ve skleněné, průhledné lahvi v chladničce a bez přikrmování vydrží zhruba týden. Jakmile ale nemůžeme o kvásek dlouhodobě, pravidelně pečovat, je dobré ho „zakonzervovat“.

3

Možnosti uchování kvásku

Varianta 1. – zahuštění moukou
Odeberte část kvásku a přidejte k němu žitnou mouku, aby připomínal drobenku. Pak ho rozdrobte, vložte do sklenice s víkem a uložte do chladu. Po návratu kvásek oživíte tak, že přidáte vlažnou vodu, rozmícháte, a tím se oživí tvorba enzymů. Tento postup se hodí, když jedeme třeba na dva týdny na dovolenou.

4

Varianta 2. – usušení
Pracujeme se zralým „hladovým“ kváskem – to je takový, který čeká na přikrmení. My ho ale přikrmovat nebudeme. Rozetřeme jeho tenkou vrstvičku na pečicí papír a necháme dva dny důkladně vyschnout, nejlépe při pokojové teplotě. Pak tuto vrstvu rozdrobíme a uložíme do sklenice s víkem. Takto usušený kvásek vydrží velmi dlouho, a to týdny nebo dokonce měsíce. K jeho oživení potřebujeme opět vlažnou vodu, rozmícháme a dál o něj pečujeme.

  • Pokud má kvásek odlišnou barvu, ztmavne, vytvoří se na něm plíseň nebo se oddělí hustší část od té kapalné, raději ho nepoužívejte a vyrobte si nový.
  • Jestliže se změnila vůně kvásku a zápach připomíná aceton, platí to samé – kvásek oželte a pusťte se do přípravy nového.
Autor: MARTI
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak si zpříjemnit dlouhou cestu
Jak urychlit léčbu modřin
Jak urychlit léčbu modřin | rady a tipy. Modřina je nevzhledná, nechtěná ozdoba, které se chceme co nejdříve zbavit. To platí zejména tehdy, pokud je…
Jak pěstovat kustovnici čínskou