Přejít k hlavnímu obsahu

Jak uvařit polský bigos | recept

Polský bigos | recept. Bigos je polské národní jídlo z masa, zelí a klobásy. Je to jídlo variabilní, v každé domácnosti má jinou chuť, ale některé zásady při vaření dodržují všichni. Správný bigos obsahuje kysané i hlávkové zelí, kvalitní klobásu a nejméně dva druhy masa. Vaří se každé zvlášť a nakonec se vše smíchá a dochutí. Správný Polák by nikdy nevařil bigos s použitím jednoho hrnce, i když recept k tomu svádí. Budete potřebovat několik hrnců a pánev. Jídlo chutná nejlépe odleželé, druhý až třetí den po ohřátí.

Co je potřeba

- 500 g vepřové plece
- 500 g hovězí kližky
- 200 g klobásy
- 500 g kyselého zelí
- 500 g hlávkového zelí
- 235 ml červeného vína
- hrst sušených hub
- 200 ml krájených konzervovaných rajčat
- 4 bobkové listy
- 5 jalovčinek
- mletý pepř
- sůl
- 1 větší cibule
- sádlo
- několik sušených švestek – lze vynechat

1

Hovězí kližku nakrájíme na kostky, prudce opečeme na sádle, aby se maso zatáhlo (nejlépe na domácím sádle – recept naleznete zde: Jak vyškvařit sádlo doma), podlijeme vodou, osolíme a dusíme doměkka. Dobu varu urychlíme použitím tlakového hrnce.

2

Vepřovou plec nakrájíme na stejně velké kostky jako hovězí maso. Na rozpáleném sádle maso prudce opečeme, okořeníme bobkovým listem, jalovcem, osolíme, opepříme a za mírného podlévání vodou dusíme doměkka.

3

Hlávkové zelí nakrájíme na kousky, kysané zelí překrájíme a spolu s namočenými houbami a sušenými švestkami dáme vařit do malého množství vody. Vody nepřidáváme mnoho, hotové jídlo obsahuje jen malé množství šťávy. Zelí vaříme i s vodou, ve které jsme měli namočené houby. Sušené švestky můžete vynechat, ale jestliže se pro ně rozhodnete, vybírejte sušené bez cukru a přídavných látek. Na trhu už je velký výběr i od českých pěstitelů.

4

V dalším kroku si pokrájíme cibuli nadrobno a zpěníme ji na sádle. Přidáme dobrou klobásu nakrájenou na kolečka a opečeme ji. Připravenou směs zalijeme červeným vínem a necháme ho vyvařit. Alkohol z vína se vypaří a zbyde jen chuť. Pravidlem při výběru vína by mělo být to, že použijete jen víno, které byste s chutí sami pili.

5

Po změknutí masa a zeleniny, všechny zvlášť připravované součásti bigosu ve velkém hrnci smícháme, přidáme rajčata nebo rajský protlak a ještě chvíli povaříme. Správný bigos má jen malé množství šťávy a maso se zelím by mělo být ve stejném poměru. Bigos chutná nejlépe po ohřátí druhý nebo třetí den. Poláci tvrdí, že správnou chuť má až za týden po odložení v chladu. Podávejte s chlebem.

6
7
Autor: Mirka K.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak připravit domácí prejt
Dnešní recept se rozhodně nedá považovat za zdravé jídlo, ale občas si dopřát třeba domácí prejt nikomu neuškodí. Prejt byl mojí nejoblíbenější zabíja…
Jak ugrilovat šašlik z masa | recept
Jak ugrilovat šašlik z masa | recept. Šašlik je masový špíz oblíbený v zemích bývalého Sovětského svazu. Je to jídlo připravované v mnoha variacích z…