1

Bršlici sbíráme zjara nebo po pokosení místa výskytu – pokud ještě nekvete. Na kuchyňskou úpravu jsou vhodné mladé ještě ne zcela rozvité lístky s řapíkem. Můžeme sbírat i mladé lodyhy, ale ty je třeba oloupat z tuhých vláken.

2

V kuchyni ji můžeme využívat jako špenát, kadeřávek, mangold – jako listovou planou zeleninu, nejlépe ve směsi se špenátem, kopřivami, česnekem, pažitkou a podobně.Vzhledem k vysoké nutriční hodnotě je bršlice předmětem zájmu šlechtitelů jako perspektivní zelenina.

3

V minulosti používali kuchařky na venkově bršlici do všech polévek se zásmažkou. Polévka s bršlicí (s přídavkem jiné obvyklé zeleniny, brambor, krupek a podobně) je stejně chutná jako například zelňačka nebo kapustová polévka. Brčlice má chuť trochu podobnou jako celerová nebo petrželová nať, což plyne z její botanické příbuznosti v rodině miříkovitých bylin.

4

Řapíky listů a měkké lodyhy květů můžeme přidávat do zeleninových salátů. Lehce kořenitá chuť miříkovitých rostlin (mrkev, celer, pastyňák, petržel) nám není neznámá – saláty jsou pikatní a příjemně voní.

5

Karbanátky s bršlicí | recept. 500 g mletého masa, jedna cibule, čtyři stroužky česneku, půllitrový hrnek mladých listů bršlice, jedno vejce, majoránka, sůl, pepř, strouhánka, vývar, mléko nebo voda na zvlhčení strouhánky, olej na smažení. Bršlici jemně posekáme, dáme do síta a spaříme vřelou vodou. Z přísad vypracujeme hmotu, z níž tvoříme placičky. Můžeme je smažit přímo nebo ještě obalit v trojobalu. Z kořeněné fáše můžeme rovněž vytvořit podlouhlou šišku a podlitou vodou ji upéci jako klasickou sekanou. Podáváme teplé i studené.

6

Obklady proti bolesti. Rozmačkané listy bršlice se používají v přírodním léčitelství jako prostředek proti revmatické nebo dnové bolesti. Placky z rozmělněných listů bršlice se rovněž přikládají jako tišící obklad po bodnutí hmyzem.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.76923
Average: 4.8 (13 votes)