Přejít k hlavnímu obsahu

Jak využít muškátový oříšek a květ

Muškátový oříšek i muškátový květ jsou druhy koření, které se u nás využívají zejména při přípravě nádivek, paštik nebo třeba bešamelu. Jedná se o části plodů stromu muškátovníku vonného. Mimo výrazné chuti a vůně mají však i léčivé účinky. Jak muškátový oříšek a květ využít nejen v kuchyni, se dozvíte v dalších krocích.

Co je potřeba

Viz další kroky

1

Muškátový oříšek je vysušené jádro plodu stromu muškátovníku vonného, který roste v Indonésii. Usušený červený míšek, jenž pokrývá tvrdou pecku muškátového ořechu, je pak známý jako muškátový květ. Po usušení získává zlatavou barvu.

2

Využití v kuchyni

Muškátový oříšek najde v kuchyni uplatnění při přípravě nádivek, uzenin, paštik, sekané, pečeného masa, kari, apod. Hodí se také do smetanových a sýrových omáček, do polévek, špenátu a dalších druhů zeleniny nebo plněných a zapečených těstovin. Používá se i k ochucení kompotů, perníku a jiného sladkého pečiva, kaší a cukroví. Skvěle se snoubí zejména s chutí dýně či jablek.

Výborně dochutí také nejrůznější nápoje – např. čaj, vaječný likér, punč, dýňové latte, svařené víno, atd.

Muškátový oříšek nastrouhejte nejlépe až těsně před použitím. Přidávejte jej na závěr vaření a pouze v malém množství.

3

Další využití v kuchyni

Využití muškátového květu v kuchyni je podobné jako u muškátového oříšku, má však výraznější chuť, palčivější aroma a světlejší barvu. Oceníte jej proto zejména při přípravě bešamelových, sýrových a jiných světlých omáček. Hodí se také k rybám a mořským plodům. Příjemně dochutí i nakládanou zeleninu nebo zeleninové či luštěninové polévky.

4

Léčivé účinky

Muškátový oříšek i květ mají následující léčivé účinky:

  • Podporují trávení a zvyšují chuť k jídlu.
  • Působí proti nevolnosti, trávicím potížím, nadýmání, křečím v žaludku, průjmu, apod.
  • Mají povzbuzující, protizánětlivé a antibakteriální účinky.
  • Uvolňují hleny při kašli a zánětech průdušek.
  • Posilují koncentraci.
  • Zevně se pak tyto druhy koření využívají proti bolestem zubů, dásní, svalů a kloubů. Pomohou i proti akné (můžete si vyrobit např. pleťovou masku z medu, citronové šťávy a špetky strouhaného muškátového oříšku). Vyzkoušejte je také ve formě esenciálního oleje, který je třeba před použitím namíchat s nosným rostlinným olejem.

Muškátový oříšek ani květ neužívejte ve větším množství. Zejména pak těhotné ženy a malé děti by se měly jeho užívání vyvarovat.

Autor: Jana F.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak udělat tlačenku doma | recept
Domácí tlačenka | recept. Tlačenka patří k tradičním zabijačkovým pochoutkám. V každém obchodě nabízejí několik druhů tlačenek, ale nevíte, jaké surov…
Jak na domácí Ferrero Rocher