Přejít k hlavnímu obsahu

Jak poznat čerstvá vejce

Když řekneme vejce, rozumíme tím vejce slepičí. Ta jsou v domácnostech používána nejvíc. V obchodech musí být jiná vejce, než slepičí viditelně označena. Na první pohled každý z nás pozná malá vejce, hnědě kropenatá - křepelčí, kontrastně větší jsou vejce kachní a husí. Tato vejce mohou obsahovat nebezpečné bakterie, proto musí být nejméně 10 minut vařena před zpracováním, nelze je nepoužívat syrová.
Budeme nyní mluvit jen o vejcích slepičích.

1

Čerstvá vejce ve vodě leží u dna

Čerstvé vejce poznáte bezpečně ponořením do vody, v které rozpustíte lžičku soli. Jeden den až 2 dny staré vejce se položí na délku na dno. Tři dny staré vejce se postaví na špičku. Starší vejce plavou nahoře.

2

Stárnutím ztrácí vejce vlhkost

Vlhkost, kterou vejce ztrácí je nahrazována vzduchem. Čím více vzduchu vejce obsahuje, tím výše v roztoku plave. Starší vejce plavou a houpají se na hladině vody v hrnci, aniž by jsem tam museli na zkoušku dávat sůl.

3

Prosvícením se pozná čerstvost vajec

Je to známá metoda. Když se vejce prosvítí, čerstvá a zdravá vejce mají bílek i žloutek bez cizích příměsí, není vidět žádný kal. Bílek je čistý, hustý a průsvitný. U starších vajec je bílek řidší, vodnatější a žloutek je zploštělý. Je-li žloutek hezky kulatý, vejce je čerstvé. Výška vzduchové dutiny je maximálně 6 milimetrů.

4

Jak ukládat vejce

Správným ukládáním vajec se prodlouží čerstvost. Ukládejte vejce vzduchovými komorami vzhůru, to je špičkou dolů. Jinak proniká vzduch nahoru a uvolňuje blánu od skořápky, absorbuje více různých pachů a dříve se kazí.

5

Jak uskladňovat vejce

V chladničce vydrží vejce použivatelná 3 až 4 týdny. Vejce můžeme zmrazit buď rozděleně na bílky a žloutky nebo jako vaječnou směs a vydrží v mrazničce kolem 4 měsíců.

Pozor na salmonelózu! Většinou v létě mohou být vejce infikována a tepelně nezpracovaná jsou zodpovědná za vznik průjmového onemocnění ─ salmonelózy. Nepoužívejte do mražených i jiných výrobků vejce syrová. Nikdy nepoužívejte vejce kachní.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak udělat vaječný řízek | recept
Jak udělat vaječný řízek | recept. Žloutek a bílek je možné oddělit a zpracovat do různých pokrmů, nebo si jej uvařit a vychutnat tak, jak jsou nejlep…