Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na nespavost

10. Únor 2016

Poruchy spánku komplikují noc i den. Na nespavost ale nezabírá jenom odstranění stresorů, způsobovat ji může řada příčin. Zjistěte, co způsobuje běžnou nespavost, jak ji řešit a co dělat při nespavosti v těhotenství. Jak na nespavost krok za krokem.

1

Pokud obtížně usínáte, často se v noci probouzíte bez zjevných důvodů, probouzíte se příliš brzy ráno a cítíte se, jak byste se v posteli vůbec neocitli, nejspíš stojíte tváří v tvář chorobě jménem nespavost. Co nespavost způsobuje? Příčiny nespavosti hledejte ve stresu, nepravidelném spánkovém režimu, změně rytmu (například při přechodu na jiný čas), kofeinu, alkoholu, nespavost způsobují některé druhy léků, těžké jídlo chvíli před spaním, málo pohybu nebo špatné prostředí pro spánek (hluk, příliš světla, apod.).

2

Pomoci od nespavosti si můžete dodržováním spánkové hygieny. Zařiďte si pravidelný režim, kdy budete chodit spát. Vyvarujte se spánkových pauz přes den.

3

Zařiďte si vhodně ložnici. Měla by v ní být teplota kolem 18 stupňů, zatemněte okna a v případě hluku je uzavřete. Ložnice by měla sloužit pouze ke spánku. Všechny ostatní činnosti, které v místnosti vykonáváte, vás mohou rozptylovat.

4

Vyvarujte se alkoholu a kouření, nejezte těžké večeře minimálně dvě hodiny před spaním. Snažte se myslet na pozitivní věci. Pokud cvičíte večer, přesuňte tento rituál až na ráno.

5

Léky na nespavost by měly být až poslední možností. Někdy však není zbytí. Pacienti trpící nespavostí mohou také vyzkoušet kognitivně behaviorální terapii a alternativní metody jako například akupunkturu. Z přírodní pomoci zabírá meduňkový čaj nebo horké mléko s medem.

Nespavost většinou zasahuje do všech oblastí života. Všichni to známe, pokud se nevyspíme, jsme podráždění, agresivní, malátní, hůře se soustředíme a máme špatnou náladu. Dlouhotrvající porucha spánku se může projevovat i jako opilost. Může způsobovat psychické poruchy a může se stát jejich spouštěčem.

Problematická je dlouhodobá nespavost v těhotenství. V takovýchto případech je lepší se vždy poradit s lékařem, protože se nedoporučují ani lékárenské potravinové doplňky. Řada z nich totiž přechází do mateřského mléka.

Poruchami spánku trpí zhruba 40 procent české populace. V případě vážnějších problémů s nespavostí doporučujeme navštívit některou ze spánkových laboratoří, kde vás podrobně vyšetří.

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak zlepšit spánek | rady a tipy
Jak bojovat s nespavostí
Jak si poradit s chrápáním
Jak usnout | rady
Jak pomoci při nespavosti | rady