Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na zápach z úst

U zdravého člověka je lehký zápach z úst ráno po probuzení, dá se říct, normální. Přestože si zuby večer vyčistíme, zůstanou v dutině ústní nepatrné zbytky potravin, kterých se tělo chce zbavit pomocí enzymů obsažených ve slinách. Různé druhy bakterií na ústní sliznici se totiž přes noc kvapem rozmnoží. Za zápach z úst zodpovídá většinou přemnožení bakterií a jejich rozklad. Jak tedy předejít zápachu z úst?

1

Péče o zuby je mimořádně důležitá

Pravidelnou hygienou dutiny ústní, zejména pečlivé čištění zubů ráno a večer, předejdeme zápachu z úst. K tomu patří používání kvalitního zubního kartáčku, čištění mezizubních prostor zubní nití a pravidelná návštěva zubního lékaře. Téměř vždy se zápachem z úst souvisejí větší zubní kazy.

2

Spěte s uzavřenými ústy

Ve spánku s otevřenými ústy sliznice dutiny ústní rychle vysychá, tvoří se méně slin a tedy i méně enzymů, které společně se slinami částečky zbytků potravin rozpouštějí. To může být další příčina zápachu z úst. Se suchou sliznicí v ústech mají problém zejména starší lidé. Do křehké ústní sliznice, která je náchylná k poranění, malým trhlinkám, vniknou snadno bakterie. To může vést k infekcím a omezení dostatečné tvorby slin, což má za následek nepříjemný zápach z úst.

3

Podpořte tvorbu slin žvýkačkou

Možná tohle zubní lékaři nemají příliš rádi, neboť žvýkačka podporuje uvolňování plomby ve vyplněném zubu. Je však dobře známo, že žvýkačka podporuje tvorbu slin a trávení. Používejte žvýkací gumy bez cukru. K větší produkci a tvorbě slin přispívá také citrónová šťáva.

4

Žvýkejte hřebíček

Příčinou zápachu z úst může být bakteriální, virová nebo plísňová infekce. Častým projevem bývá například zánět vedlejších dutin nosních. Dutiny ústí do nosu, který je propojen hltanem s ústní dutinou. Zápach z úst může být akutní a krajně nepříjemný. K významné eliminaci zápachu z úst spolehlivě přispívá žvýkání koření – hřebíčku. Hřebíček obsahuje velké množství silice, která je také silným antiseptikem. Zároveň má dezinfekční účinky a využívají jej farmaceutické firmy. Přidává se do ústních vod a do zubních past.

5

NEKUŘTE!

Častou příčinou zápachu z úst je kouření. Kouření způsobuje sucho v ústech a tím podporuje zápach z úst. Kouřový páchnoucí dech je pro okolí dost nepříjemný. Zároveň nemůžeme opomenout další škodlivost kouření pro člověka.

6

Dodržování pitného režimu

Po každém jídle vypijte sklenici čisté vody, podpoříte tím potřebnou tvorbu slin. Nezapomeňte, že právě sliny pomáhají udržovat správnou hygienu v ústech. Přeji vám svěží a voňavý dech.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak odstranit zubní kámen
Jak na citlivé zubní krčky
Jak na zubní kazy | rady
Jak odstranit nepříjemný zápach z úst
Jak předejít paradentóze | rady