Přejít k hlavnímu obsahu

Jak si správně čistit zuby

Jak si správně čistit zuby | postup. Zuby jsou důležitou částí úst, a jestli nechceme trpět bolestí a jejich přecitlivělostí, měli bychom o ně pečovat.

Co je potřeba

zubní pasta
jemný zubní kartáček
zubní nit
mezizubní kartáček

1
Výběr zubní pastyZubní pasta má v celkovém efektu čištění zubů jen velmi malý zlomek. Existují pasty s nebo bez fluoru, s čisticím efektem, pro překrvené dásně atd. Kupujte však spíše pasty renomovaných společností, u kterých máte záruky nějaké kvality. Na trhu jsou k dostání též bělicí pasty pro kuřáky, které se odlišují svým výrazným efektem odstraňování skvrn na zubech oproti běžným pastám.
2
Zubní kartáčekU zubaře a na ortodoncii jsou doporučované zubní kartáčky Curaprox, které se vyrábějí ve třech provedeních podle stupně jemnosti (soft, super soft, ultra soft) a stojí okolo 70,– Kč. Jejich předností je mimo jiného velká rukojeť, jež umožňuje dostat se s kartáčkem hluboko do ústní dutiny, a zmíněná jemnost, která zaručuje kvalitní odstranění zubního plaku, jakéhosi nežádoucího povlaku, který se utváří na zubech. S výběrem mezizubního kartáčku byste se měli poradit se svým zubařem.
3
Čištění – zepředuJakmile máte vše připravené, můžete přistoupit k čištění. Kartáček omyjte, naneste na něj pastu a přiložte ho jeho délkou (tj. držíte rukojeť kolmo k zubu) k jednomu z horních řezáků. Cílem je vyčistit oblast mezi dásní a zubem, proto se snažte přiložit štětinky kartáčku k místu, kde končí dáseň a začíná zub. V tomto místě lehce zavibrujte do stran a pod úhlem 45 stupňů k zubu setřete kartáčkem plak ze zubu směrem od dásně. Tento postup u každého zubu (jak na horním, tak dolním patře) dvakrát opakujte. Na pořadí nezáleží, avšak byste si měli najít systematický způsob, aby žádný zub nebyl opomenut.
4
Čištění – zezaduPodobně jako u čištění zepředu, je i zde potřeba letmou vibrací u styku zubu a dásně setřít pokud možno co nejvíc zubního plaku, a zub tak ochránit před vznikem zubního kazu. Jedná se vlastně o totéž čištění akorát s tím rozdílem, že kartáček musíme vkládat a vibrovat za zuby. Výjimkou je čištění horních řezáků, kdy kartáček nepřikládáme jeho šířkou, ale délkou (tj. držíme rukojeť vodorovně k zubu). Zezačátku buďte trpěliví, než se totiž naučíte s kartáčkem v ústech bravurně manipulovat, může to nějakou dobu trvat. I při tomto čištění každý zub setřete dvakrát.
5
Čištění – svrchuPo očištění stran zubů je potřeba je očistit i svrchu, tedy odstranit případné usazeniny na ploškách zubů. To uděláme krouživými pohyby, při kterých lehce na kartáček tlačíme (na to se soustřeďte, abyste netlačili na zuby příliš, a nečistoty tak spíše nezatlačovali, než odstraňovali). Četnost těchto pohybů záleží na Vás, měli byste však zuby vždy i vizuálně zkontrolovat, zda někde nezůstal nějaký zbytek po jídle.
6
Čištění – mezizubní prostoryNečistoty v mezizubních prostorech jsou nejčastější příčinou zubního kazu, přesto je spousta lidí nechává při čištění nedotčené. Běžně stačí zubní nit. Vezměte si kousek nitě (asi 15–20 cm) a jeho konce párkrát omotejte o ukazováčky. Palci zajistěte, aby Vám nit nesklouzla. Držíte ji tedy svými ukazováčky a palci. Napnutou částí se dostaňte mezi dva zuby a zavibrujte tím způsobem, že jednou nit očistí jeden zub a podruhé druhý. Nit tak musíte jakoby přes zub přelomit a přejíždět jí okolo zubu. Takto učiňte nejlépe mezi všemi zuby. O použití mezizubního kartáčku je dobré se kvůli jeho možnostem informovat u svého zubaře.
7
Pro dobrý pocitPo důkladném vyčištění zubů budete mít z úst velmi příjemný pocit. Pro jeho umocnění použijte ústní vodu, která jednak také přispěje k čištění ústní dutiny a k ochraně zubů, a jednak ke svěžímu dechu.
Autor: jarospoks | Zobrazit autorská práva

Foto: Javiera de Aguirre, ID: 184539, sxc.hu

Hodnocení
Ing.Miroslav V… (neověřeno) | Po, 09/29/2014 - 17:03

Můj postup při čistění zubů:
1)vypláchnout ústní dutinu protlačením vody mezi zuby
2)vyčistit mezizubní mezery bambusovým párátkem a mezizubním kartáčkem
3)zubním kartáčkem s vodou vyčistit zuby ve směru jejich růstu
a)vnější stranu bočních i čelních zubů(stoliček a řezáků) otáčivým pohybem kartáčku v jeho ose podobně, jako bychom chtěli šroub 1/2 otáčky zašroubovat a 1/2 otáčky povolit
b)vnitřní stranu bočních zubů(stoliček) vyčistit stejně jako je uvedeno v bodě a) a čelní zuby (řezáky) jak horní tak dolní vyčistit pohybem kartáčku v jeho podélné ose ve směru růstu zubů, a takto štětinami kartáčku vyčistit jazyk,
Již teď máte příjemný pocit, že v ústech nejsou žádné "zbytky"
4)na kartáček nanést pastu a cyklus uvedený v bodě 3 zopakovat celý,
5)ústní vodou vypláchnout ústa hlavně mezi zuby a vykloktat.
Je to paráda a fajn pocit.

Mgr.R.Jetmarová (neověřeno) | Ne, 09/28/2014 - 23:42

Opravdu stojí za to takhle o zoubky pečovat. Škoda, že jsem tyhle vědomosti neměla před 50 léty.

Další zajímavé články

Zubní kámen není pouze nevzhledný, ale stojí i za celou řadou dalších problémů. Podporuje vznik paradentózy, stojí za zápachem z úst, vznikají kazy zu…
U zdravého člověka je lehký zápach z úst ráno po probuzení, dá se říct, normální. Přestože si zuby večer vyčistíme, zůstanou v dutině ústní nepatrné z…