Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat řapíkatý celer

14. Duben 2019

Řapíkatý celer získává stále větší oblibu. Můžeme ho totiž používat jako ingredienci do mnoha jídel a upravovat ho na mnoho způsobů. Řapíkatý celer lze zapékat, vařit, grilovat, blanšírovat.

Oblíbený je i čerstvý, jako přísada do salátu, do pomazánky nebo do moderních a zdravých nápojů z čerstvé zeleniny. Řapíkatý celer lze kombinovat i s ovocem.

Jak si můžeme vypěstovat řapíkatý celer na svojí zahrádce?

Co je potřeba

Řapíkatý celer

1

Řapíkatý celer

Na rozdíl od klasického celeru je tvořen malou bulvou.

Odlišné má i listy. Listy jsou tvořeny dlouhými silnými stonky – řapíky.

2

Množení

Sazenice – sazenice zakoupíme v zahradnictví nebo na trhu. Sazenice vysazujeme na připravené záhony v polovině května.

Semena – vyséváme koncem února nebo v březnu. Semena klíčí cca 2 – 3 týdny při teplotě kolem 20 °C.

Semenáčky je dobré přepíchat. To znamená rozsadit zahuštěné výsevy. Přepichujeme do sponu cca 3 x 3 cm buď do kelímků nebo do pařeniště.

Do záhonů pak sazeničky sázíme v polovině května ve sponu cca 50 x 50 cm. Nové výsadby je třeba zalévat.

3

Stanoviště

Řapíkatý celer potřebuje středně těžké, dostatečně vlhké humózní půdy.

4

Péče

Záhon je dobré připravit na podzim tak, že přidáme kvalitní kompost nebo hnůj.

Při výsadbě přihnojujeme hnojivem NPK nebo raději nějakou organickou alternativou (kopřivový výluh).

Kvůli tvorbě zelené hmoty přihnojíme řapíkatý celer dusíkatým hnojivem za 1,5 měsíce po výsadbě a následně za 1,5 měsíce znovu.

5

Vybělování

Během růstu se řapíky takzvaně „vybělují“, aby měl řapíkatý celer lepší chuť – řapíky jsou pak křehké a šťavnaté. Bělení se provádí když jsou řapíky cca 30 – 40 cm dlouhé.

  • Vybělování se může provádět zahrnováním řapíků zeminou.
  • Nebo lze řapíky obalit například fólií. Vždy musí konce listů zůstat neobalené (nepřihrnuté).
  • Můžeme ale pěstovat i speciální odrůdy, které jsou samobělící. Tím nám odpadne zakrývání řapíků, je to určitě jednodušší.
6

Sklizeň

Řapíky sklízíme od srpna do října. Sklízíme celé rostliny.

Nejlepší je řapíkatý celer hned zpracovat. Můžeme ho ale uchovávat i v lednici. Oddělíme jednotlivé řapíky, umyjeme je, vložíme do sáčku a dáme do lednice. Vhodné je i zmrazování. Zmrazováním si řapíkatý celer uchovává svou chuť a vůni.

Příklad speciálně vyšlechtěných odrůd, které se nemusí vybělovat:

Malachit, Nuget, Pascal.

Zatím žádné komentáře. Buďte první!

Další zajímavé články

Jak pěstovat rebarboru neboli reveň | rady a tipy. Rebarbora je velmi známá a rozšířená zelenina, kterou má mnoho lidí na své zahradě. V období března…
Jak pěstovat „pomlázkovník“ | rady a tipy. Jestliže se chystáte plést letos na Velikonoce pomlázky, zhotovte si jednu navíc. Zkuste si z ní vypěstovat…