Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat sněženky

02. Duben 2017

Sněženka je jednou z nejoblíbenějších prvních jarních rostlin. Je otužilá, dokáže prorazit i vrstvu sněhu a vykvést. I když u nás není původní, najdeme ji nejen na zahradách, ale i v přírodě.

Co je potřeba

Sněženky

1

Sněženka podsněžník (Galanthus nivalis)

Sněženka je vytrvalá cibulovina. Z cibulky vyrůstají zelené listy dlouhé cca do 20 cm. Květ je převislý a skládá se ze 3 vnějších bílých okvětních plátků a 3 vnitřních bílých okvětních plátků se zeleným lemováním.

Kvete od února do dubna. Po odkvětu se vytvoří tobolky se semeny a následně nadzemní část zaschne a zůstane jen cibulka.

2

Množení

Sněženky se množí:

  • Cibulkami – cibulky zakoupíme v zahradnictví nebo vyměníme se sousedem za jiné rostliny :-), rozhodně je nesmíte získávat z přírody (viz „Varování“). Sněženky se rozrůstají a po čase je můžete množit tak, že z půdy vyndáte trs a rozdělíte ho. Množení cibulkami provádíme nejlépe po odkvětu, cibulky sázíme do hloubky cca 5 cm a cca 5 cm od sebe.
  • Semeny – sněženky se množí i výsevem semínek, která jsou uložena v tobolkách. K množení dochází buď samovýsevem nebo výsev provedeme sami tak, že vezmeme vyzrálé tobolky a provedeme výsev na určené místo.
3

Stanoviště

Sněženkám se daří v polostínu, ve vlhčích půdách s dostatkem živin.

Jsou vhodné například jako podrost listnatých stromů a keřů na zahradě.

4

Péče

Sněženka nepotřebuje zvláštní péči. Důležité je, aby byla na vhodném stanovišti, tj. vlhké místo s humózní zeminou.

Existují i různé šlechtěné kultivary sněženek. Například kultivar ´Flore Pleno´. Tato sněženka je plnokvětá.

  • Sněženky patří mezi ohrožené druhy a jsou zákonem chráněné, proto je nesmíte v přírodě trhat ani vykopávat.
  • Sněženky obsahují alkaloidy a jsou jedovaté.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak zalévat zeleninový záhon
Jak pěstovat dýni Hokaido
Jak pěstovat kustovnici čínskou
Jak vytvořit přírodní zahradu