Přejít k hlavnímu obsahu

Jak se zbavit stresu

17. Květen 2019

„Stres“ - to je dnes často užívané slovíčko a nejen to. Především jde o způsob života, který stále více lidí pohlcuje. Snaha jít za kariérou, strach o ztrátu zaměstnání, hypotéka, půjčky...A mnoho dalších věcí a událostí dostává lidi každodenně do stresu. To ale rozhodně není dobré. Co vlastně si přesně představit pod termínem stres? Proč je škodlivý a jak se ho zbavit?

1

Co je to stres a proč je špatný

Stres můžeme definovat jako stav mysli, ale i těla, který se projevuje určitými změnami, a to v oblasti chemických i fyziologických. Člověka, který je pod stresem, poznáte podle častých a prudkých změn nálad. Tento člověk je také nadměrně unavený, příliš se trápí i nepodstatnými věcmi, hůře se soustředí, je podrážděný, popudlivý a velmi často úzkostný. V jeho chování se to projeví nadměrnými nářky, zvýšenou pravděpodobností nehody z nepozornosti. Dále je patrná zvýšená nemocnost, ale také zvýšená konzumace alkoholu a cigaret. Stres se neprojevuje ale jen v oblasti chování a psychiky. Má dopad i na fyziologický stav člověka. Stres se v této oblasti projevuje bušením srdce, migrénami, nepříjemnými pocity v krku, svalovým napětím, snížení sexuální touhy, nechutenstvím, změnami menstruačního cyklu atd. Ovšem stres nemusí být jen špatný. Máme také eustres, který je v pořádku, dokonce je velmi žádoucí. Je to takový stres, který nás posiluje a povzbuzuje. Díky němu dokážeme překonávat těžké situace. Zároveň nás překonání stresové situace posunuje dál. Získáváme nové zkušenosti a stáváme se odolnějšími.

2

Cítíte, že i vy máte problémy se stresem? Často žijete ve shonu a nemáte čas sami na sebe? To je základní chyba. Začněte tím, že si uvědomíte, že žijete stresovým životem a že tak dál žít nechcete.

3

Poté se snažte vyhradit si každý den alespoň chvilku jen pro sebe. A co dělat v této chvilce? Všechno, co vás baví a co nemusíte. Zajděte si do kina, udělejte si dobrou večeři, pusťte si příjemnou hudbu. Úžasnou relaxací je také sport či vycházky v přírodě.

4

Kromě pasivní relaxace, máme i aktivní relaxaci. Tou myslíme různé techniky, které se provádí na účelem uvolnění se. Mezi takové techniky patří např. jóga, která vám uvolní tělo i mysl. Oblíbenou relaxační technikou je autogenní trénink. Tato cvičení probíhají na pozadí relaxační hudby a vy se postupně uvolňujete - nejdříve svaly, pak mysl a poté se dostáváte k imaginaci, tj. představujete si nějaké uklidňující scenérie.

5

Relaxační techniky jsou dnes velmi oblíbené a jistě i ve svém okolí najdete mnohé možnosti, jak je využít. Pro začátek postačí koupit si nějaké CD s hudbou a uvidíte, že účinek vás příjemně překvapí.

Klíčová slova: práce zdraví stres spěch
Autor: Renata
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak si udržet ideální hmotnost
Jak si udržet ideální hmotnost | rady a tipy. Kdo se opakovaně snažil zhubnost, potvrdí vám, že nejobtížnější nebylo shodit přebytečná kila, ale štíhl…
Jak bojovat s nespavostí
Jak bojovat s nespavostí | rady a tipy. Tu a tam se špatně usíná každému z nás a většinou se to samo rychle spraví. Stejně tak staří lidé potřebují mé…