Co je potřeba

- 210 ml mléka - 250 g hladké mouky - 250 g polohrubé mouky - 70 g moučkového cukru - 150 ml oleje - kostka droždí - 2 žloutky - špetka soli - vanilka nebo vanilkový cukr - rozinky a mandle dle uvážení

1

Při pečení kynutých těst je důležité, aby zpracovávané suroviny měly stejnou (pokojovou) teplotu. Těsto lépe kyne. Nějakou dobu před vlastní přípravou těsta si tedy všechny suroviny připravíme na jedno místo.

2

Oba druhy mouky prosijeme přes síto, aby se nakypřily. Přidáme moučkový cukr, sůl a opět promícháme. Do vlažného mléka s olejem rozdrobíme kostku kvasnic a necháme asi 10 minut vzejít. Mezitím si do prosáté mouky nastrouháme na velmi jemném struhadle citronovou kůru z chemicky neošetřeného citronu a přidáme vyškrábaný vanilkový lusk nebo vanilkový cukr a dva žloutky. Směs v míse zaděláme mlékem s olejem a droždím. Vymícháme krásné vláčné nelepivé těsto. Mísu přikryjeme utěrkou a dáme na teplé místo kynout.

3

Zatímco těsto kyne, spaříme, oloupeme a pokrájíme mandle a rozinky. Zapracujeme je do vykynutého těsta a necháme znovu kynout. Opakované kynutí přispívá ke zdárnému výsledku, těsto budé kypré a vláčné. Správně vykynuté těsto zvětší svůj objem. Při lehkém zaboření prstu se vzniklý důlek vyrovná.

4

V dalším kroku si hotové těsto rozdělíme na části podle toho, z kolika pramenů budeme vánočku splétat. Doporučuji kousky těsta raději odvážit na stejné díly a utvořit z nich bochánky. Takto připravené těsto odložíme a necháme přibližně 10 minut odpočívat.

5

Po deseti minutách rukama vyvalujeme válečky. Začátek spojíme zmáčknutím a podhrnutím pod svazek těsta. Z pramenů pleteme vánočku. Těsto moc neutahujeme, aby vánočka měla místo na nakynutí a nepraskala. Když se to nepodaří a vánočka praskne, nezoufejte, cukrovým posypem a vhodným nakrájením se dá leccos zamaskovat.

6

Zapletenou vánočku potřeme žloutkem, bílkem nebo celým vajíčkem. Ve výsledku není žádný rozdíl. Posypeme plátky mandlí a pečeme ve vyhřáté troubě. Vánočka se peče přibližně 15 minut při 190 °C a následně se dopéká asi 40 minut při 160 °C. Špejlí zkoušíme propečení, každá trouba peče jinak. Krájíme a cukrujeme po vychladnutí.

Tipy

Do těsta můžete přidat hořkou čokoládu pokrájenou na malé kousky.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.285715
Average: 4.3 (7 votes)