Přejít k hlavnímu obsahu

Jak udělat jablečná povidla | recept

Recept na domácí jablečná povidla. Jablečná povidla jsou tradičním produktem českých a moravských domácností. Některé moučníky – například kynuté záviny nebo české skládané koláče – jsou na jablečných povidlech přímo stavěné. Jablečná povidla se připravují bez přidání cukru, proto si je (v omezené míře) mohou dopřát i lidé, kteří nemohou nebo nechtějí konzumovat cukr. Jak udělat jablečná povidla? Recept čtetě dále.

Co je potřeba

  • jablka miska
  • nůž
  • struhadlo
  • široký kastrol
  • sporák
1

Jablko je ovocem typickým pro naše země. Už názvy některých obcí nasvědčují, že se zde jabloně pěstovaly od pradávna: Jablunkov, Jablonec, Jablonné. Staré listiny hovoří o rozsáhlých jabloňových sadech již v 11. století. Šetrní hospodáři chtěli spotřebovat i méně kvalitní ovoce, které by nešlo uskladnit. Osvědčeným způsobem se stala domácí výroba jablečných povidel.

2

Jablečná povidla jsou pomalým varem zahuštěná oloupaná jablka. Od marmelády, džemu nebo jablečného rosolu se liší jednak hustší konzistencí, ale především tím, že se do nich nepřidává cukr (a nebo jen ve velmi malém množství – na jeden kilogram rozvaru nanejvýš 100 gramů). Pro univerzálnější použití jablečných povidel je připravujeme bez koření. To dodáme až při samotném použití jablečných povidel.

3

Na výrobu jablečných povidel použijeme plody horší jakosti. Jablka kyselejších odrůd se lépe rozvářejí, ale na povidla můžeme použít i sladší odrůdy. Jablka přebereme, případná natlučená nebo červivá místa vyřežeme, nahnilé plody vyhodíme. Jablko rozkrojíme na čtvrtku, odstraníme jadřinec. Očištěné čtvrtky jablek dobře opláchneme.

4

Na hrubém struhadle jablka nastrouháme. Finta: začneme strouhat dužinu, prsty přitlačujeme na část se slupkou. Tak se nám podaří všechnu dužinu jablka odstrouhat a na vnější straně struhadla zůstane slupka. Napoprvé je dobré vyzkoušet tuto metodu na malém vzorku. Jestliže se nám to nepodaří, musíme se vrátit o krok zpět a jablíčka před odjadřením oloupat.

5

Rozstrouhaná jablka dáme do širokého kastrolu. Podlijeme asi decilitrem vody, uvedeme do varu a pod pokličkou rozvaříme. Pak stáhneme teplotu na minimum (dvojka elektrického sporáku) a za občasného promíchání necháme zvolna odpařovat. Některé hospodyně odpařování svěří troubě – teplota na 50 až 80 stupňů a stále pootevřená dvířka. Při použití plynového sporáku je třeba podložit kastrol litinovou ploténkou a plamen snížit na možné minimum.

6

Povidly občas zamícháme, aby se nepřipálila. Když se to stane, rychle vyměníme kastrol za čistý. Dostatečnou hustotu nám prokáže metoda našich babiček – když se cestička při míchání neuzavírá a jablečná povidla z vařečky odpadávají v kouscích, jsou dostatečně uvařená. I když se to dříve nedělalo, hotová povidla ve sklenicích raději ještě sterilizujeme (kdyby se měla kazit, byla by to škoda práce, energie i materiálu).

7

Jablečná povidla používáme nejčastěji na plnění kynutých moučníků. Například ve východních Čechách, kde se pečou koláče čtyřrohé, patřila jablečná povidla k téměř povinné náplni pouťových koláčů (společně s makovými, tvarohovými a se švestkovými povidly). Jablečnými povidly se plní buchty, kynuté záviny, kynuté knedlíky a taštičky. Velmi dobře jablečná povidla chutnají i na lívancích se skořicí. Povidla se před použitím ředí rumem (tuzemákem) a kořením skořicí či badyánem.

Autor: eliska1544 | Zobrazit autorská práva

Foto receptu na jablečná povidla: autorka

Hodnocení
Gutwirtová Milada (neověřeno) | Čt, 09/11/2014 - 06:53

Dobrý den dost těžko se mi dohledávají různé recepty,nebylo by možné s tím něco udělat? Děkuji s přáním krásného dne Gutwirtová

Dobrý den, těší náš Váš zájem. Recept na dezert Pavlova je na našich stránkách jako "dort Pavlova". Nejjednodušší způsob vyhledávání na našich stránkách je pomocí nástroje pro vyhledávání v pravém horním rohu - aktivní řádek a příkaz "vyhledat". Zkuste do řádku zadat pouze klíčové slovo "Pavlova" - a systém Vám dort vyhledá. Na tuto specialitu "od protinožců" nabízíme návod ve formě videoreceptu. Přejeme úspěch při výrobě dortu i při hledání dalších návodů. eliska1544

Helena Her (neověřeno) | Ne, 02/16/2014 - 18:07

Těžko hledám ve Vaších receptech. Zahlédla jsem, že máte též recept na "Pavlova" dezert, ale už ho nemohu najít. Nedal by se zjednodušit přístup k receptům? Díky

Další zajímavé články

Jablečné čatní (chutney) je pochutina mnoha chutí a vůní: od ostré palčivosti zázvoru přechází do pikantní kořeněnosti a končí lahodnou chutí použitýc…