Co je potřeba

  • suroviny podle návodu
  • pečící trouba
  • kuchyňské vybavení
1

Jaké švestky použijeme na švestkovou bublaninu je celkem jedno – hlavně musejí být vypeckované. Zejména zkraje léta se na trhu (a na zahrádkách či v sadech) objevují různé typy peckovic, kterým obecně říkáme švestky. Mají sice své pomologické pojmenování (ryngle, blumy, slívy), ale to není pro pečení bublaniny rozhodující. Jediné „švestičky“, které se skutečně nehodí, jsou maličké kulaté žluté mirabelky (někde se jim říká špendlíky) – ty jsou po upečení neuvěřitelně kyselé.

2

Ovoce přebereme, vyřadíme nahnilé a červivé plody. Švestky vypeckujeme

3

Na švestkovou bublaninu z třeného těsta si připravíme 100 gramů tuku (třeba Héra), 120 g cukru, tři vejce, 150 g polohrubé mouky, půl balíčku kypřícího prášku, citronovou kůru z dobře kartáčem odrhnutého citronu, mouku nebo strouhánku na vysypání formy, půl kilogramu kuchyňsky připravených švestek, jeden vanilinový cukr.

4

Tuk šleháme do pěny a postupně přidáváme cukr a žloutky, až vznikne napěněná hmota (zdvojnásobí objem). Z bílků ušleháme tuhý sníh. Pak do našlehaného tuhu zlehka zamícháváme mouku s kypřícím práškem a bílkový sníh. Sníh nesmíme „utlouct“, pracujeme jemně.

5

Těsto natřeme na vymazaný, polohrubou moukou nebo strouhánkou vysypaný plech nebo pekáček (koláčovou formu). Poklademe rozpůlenými švestkami (řeznou plochou dolů, slupkou navrch). Švestky lehce pocukrujeme vanilinovým cukrem. Pečeme v předehřáté troubě asi 25 minut. Před podáváním necháme zchladnout.

6

„Starodávný“ málo známý recept na švestkovou bublaninu se strouhánkou. Na přípravu budeme potřebovat 100 gramů másla, 80 gramů moučkového cukru, čtyři vejce, skořici, citronovou kůru, 100 gramů strouhánky, půl prášku do pečiva, tuk na vymazání formy a půl kilogramu očištěných švestek

7

Máslo napěníme s cukrem a se žloutky, přidáme čtvrt lžičky skořice, z půlky citronu ostrouhanou kůru, strouhánku s rozmíchaným práškem do pečiva a nakonec pevný sníh ze čtyř bílků. Těsto přesuneme do vymazané a strouhánkou vysypané formy (pekáčku), poklademe švestkami a zvolna upečeme. Tento typ bublaniny nejlépe chutná z kyselejší odrůdy švestek.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.5
Average: 4.5 (8 votes)